Debat

Folkeskolen behøver fornyelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Peter Hess-Nielsen og Niels Christian Sauer skriver i Folkeskolen nummer 18, at jeg »vælter en sand byge af anklager ud over undertegnede«.

Når jeg skriver, som jeg skriver, så skyldes det, at jeg gennem flere år har fulgt deres indlæg i Folkeskolen og dagspressen, hvor de aldrig er kommet med konstruktive forslag til, hvordan vi kan gøre »verdens dyreste barneskole« bedre uden flere resurser, mindre rummelighed og idelige angreb på os, som brænder for ideen om en rummelig skole for alle børn. Faktum er, at folkeskolen aldrig tidligere har udelukket så mange elever som i dag. At læsekundskaberne hos andengenerationsindvandrere i modsætning til de øvrige lande i Europa er ringere end hos første generation, og at vi er det land i Norden, som er dårligst til at bryde den sociale arv.

Jeg tillader mig derfor at arbejde for en skole, hvor industrisamfundets læringssyn erstattes af et mere nutidigt. At det er Gentofte, som er ledende i processen, skyldes ifølge min mening, at kommunen har både de nødvendige midler og politikere og skolefolk, som tør gøre op med den traditionelle skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Vidensamfundets børn og unge har brug for mere individuelle læringsformer, så der er plads til alle i folkets skole.

Prøv engang at forholde jer konstruktivt til, hvordan vi skaber en bedre skole, frem for altid at tale om, at skolen kun bliver bedre med flere resurser. Lyt lidt mere til de yngre lærere, som har en væsentlig mere konstruktiv holdning til inddragelse af og samarbejde med verden udenfor.

Slå dørene ind og skriv, hvad det er for en skole, I positivt vil have, så kunne vi måske finde ud af, hvad der skiller, og hvad der samler blandt skolens partnere.

Powered by Labrador CMS