0   97

En heldig kartoffel – vind i sejlene – eller bare nogle gode link

Vi fortsætter her fagrækken med et par nyttige link til ­undervisningen i forskellige fag og lidt til det tværfaglige

Historie/orienteringsfag

Hvis man kunne tænke sig et tema på tværs af fag på mellem­trinnet eller senere, er siden www.kartoffel-info.dk et rigtig godt bud. Kartoflen præsenterer sig selv, og man kan som begyndelse vælge for eksempel at fokusere på »Min eksotiske fortid« eller »Min europæiske historie«. Eller man kan beregne vandindholdet i en kartoffel under sidelinket »Den beregnende«, der også indeholder mange andre gode beregningsopgaver. Man kan få ideer til smykker under sidelinket »Den muntre«, hvor man sågar også kan finde kartoffelsange.

Man kommer vidt omkring i den flotte, omfattende og indbydende opbygning, og der er rigtig mange gode ideer i den udførlige lærervejledning. Det kan anbefales at begynde med lærervejledningen og klikke ind på »overblik over hjemmesiden«, der kort beskriver hver enkelt side.

Artiklen fortsætter under banneret

I lærervejledningen er der givet forslag til en historisk vinkel på emnet, og der bliver foreslået projektarbejde i de ældste klasser. Der er forslag til spørgsmål som »Hvorfor var det krige, der gav det største skub til kartoflens udbredelse?« Her er også litteraturforslag og andre interessante spørgsmål, man kan bruge eller lade sig inspirere af.

Natur/teknik

På den meget omfattende side www.windpower.org/' >www.windpower.org/ da/kids/index.htm (eller via www.windpower. dk dansk vind med Møller) kan man få et nærmere kendskab til vindmøller. Materialet er tiltænkt 5.-6.-klasser og tager, som der skrives, udgangspunkt i spørgsmålet »Hvordan virker det?« Der er opgaver på siden og forslag med udførlige tegninger til for eksempel at bygge sin egen vindmølle. Hvis man begynder med en sviptur, lærer man lidt mere om de forskellige byggesten til vindmøller.

Siden er udviklet af vindmølleindustrien med støtte fra Under­vis­ningsministeriet og Energi­rådet. Der er ingen reklamer, og man kan downloade til eget undervisningsbrug. I lærervejledningen er der en meget udførlig gennemgang af, hvordan man kan bruge siden, samt mange gode link til andre steder, hvor man kan få besvaret eller selv prøve at undersøge »Hvordan virker det?«

Engelsk

At bruge nettet i engelskundervisningen er vel så oplagt, som det kan være. Den tid er forbi, hvor vi måtte nøjes med halvgamle avisudklip for at bringe de autentiske tekster ind i klasseværelset, og kulturformidlingen oftest var yesterdays news. Nettet er et slaraffenland for engelsklærere, der ønsker autentiske tekster, men da yndlingssiderne også skifter hurtigt, har vi i stedet valgt at minde om nogle af de fremragende redskaber til fremstilling af opgaver, man kan finde. Redaktørerne på Emu har gjort et stort arbejde med at finde relevante link, og på www.emu.dk/gsk/fag/eng/webtools har de samlet en lang række programmer, med hvilke man selv kan kreere eller, endnu bedre, lade eleverne kreere krydsogtværser, bingospil og clozetest. Mange af linkene henviser til school.discovery.com, og man skal være opmærksom på, at henvisningen til »puzzlemaker« er ændret, find den under den simplere titel: www.puzzlemaker.com

Vil man ofre et abonnement på opgavefremstillingen, har www.quia.com meget at byde på: Ud over mange forskellige opgavetyper findes her også klassesider, der gør det overskueligt for klassen at finde netop deres opgaver. Prøv et gratis prøveabonnement på 30 dage.

Har man brug for inspiration til sprogundervisningen generelt, kan man på www.eslcafe.com/ideas/sefer.cgi finde et væld af gode ideer til sprogundervisningen på alle trin. Her er 1.387 ideer fordelt på 26 forskellige kategorier. Alle ideer er indsendt af lærere fra alverdens lande. Værsgo!


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet