Debat

Fordomsfrihed, ja tak

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jørgen Springborg fra forældreorganisationen Skole og Samfund vælter i Folkeskolen nummer 18 en sand byge af anklager ud over undertegnede og mener blandt andet, at vi er DLFs bagtrop, som går i kamp for den gamle skole. Og det er vist ingen ros.

Årsagen til den aggressive udladning er, at vi har tilladt os at være lidt kritiske over for Gentoftes Skub-projekt og promoveringen af Hellerup Skole.

Det er rigtig godt, at forældrerepræsentanter støtter, forsvarer og er glade for deres skole. Springborg har åbenlyst et så­dant forhold til Hellerup Skole.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Men når Springborg i sin forsvarsiver svinger sig op til at betegne Hellerup Skole som intet mindre end »det bedste eksempel« på »den tidssvarende skole«, har vi andre vel lov til at spise brød til.

Vores oplevelse er, at rigtig mange lærere og forældre sammen forsøger at skabe gode, tidssvarende skoler på mange forskellige måder.

Vi er i øvrigt enige med Springborg i, at Gentofte-skolernes høje afgangskarakterer snarere skyldes Gentofte-elevernes særlige sociale sammensætning end kommunens indførelse af den »fleksible« skole. Måske vil Springborg forklare denne sammenhæng til Steen Larsen og ­Niels Egelund, som åbnede denne pinlige karakterdiskussion, da de i februar imødegik de kritiske evalueringer fra Håbo med henvisning til en Gentofte-skoles pæne afgangskarakterer. Her var selve beviset på den »fleksible« skoles overlegenhed.

Vi er også enige med Springborgs erklærede ønske om en fordomsfri drøftelse af fordele og ulemper ved den »fleksible« skole. Desværre tager Springborg ikke sit eget ønske alvorligt. Som så mange andre skolepolitikere mener han tilsyneladende, at det på nuværende tidspunkt tjener folkeskolens interesse bedst kun at tale om fordelene.

Powered by Labrador CMS