Debat

Skolen i samfundet skal bestå

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Folketinget har meget velbegrundet ved sidste læreruddannelseslov fra 1997 indført faget »Skolen i samfundet«. Et fag, som af alle relevante parter vurderes positivt og som vigtigt.

Derfor forekommer det overraskende og nedslående, at man nu foreslår at slette faget fra en kommende læreruddannelse.

Det er et forslag, som savner saglige og pædagogiske argumenter, og som ikke forekommer velbegrundet. Det er et forslag, som kan føre til en ringere undervisningspraksis i skolen i form af lærere, der ikke er optaget af eller ser mulighederne for skolens placering i et demokratisk samfund.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hvordan etableredes folkeskolen i Danmark og i andre gryende nationalstater? Hvilke funktioner havde skolen, og hvilke betingelser havde skolen? Hvilke betingelser og muligheder havde og har lærerne for at udføre deres arbejde?

Indsigt i og forståelse af disse forhold fremmes i læreruddannelsen først og fremmest af faget.

I min undervisning har jeg oplevet, at faget har givet de nye studerende muligheder for at se nye perspektiver i lærerarbejdet.

Hvert år efter eksamen indgiver de beskikkede censorer en rapport om Skolen i samfundet. I den opsamlende rapport for 2003, der er baseret på 127 censorrapporter, tilkendegives en stor anerkendelse af fagets indhold og arbejdsform. Der står blandt andet:

»Skolen i samfundet vurderes i altovervejende grad meget højt hvad angår relevans, indhold og placering som studie- og professionsindførende fag i læreruddannelsen. De rosende bemærkninger er ekstra høje hos de eksterne censorer, der har baggrund som skoleledere og skoleadministratorer«.

På dette grundlag vil jeg påstå, at »Skolen i samfundet« er pædagogisk og dokumenteret nødvendigt og velbegrundet i en professionsrettet læreruddannelse.

Læs mere på www.folkeskolen.dk under netdebatten.