Debat

Evaluering skal højne fagligheden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil gerne præcisere og begrunde mit forslag om at styrke den løbende evaluering i folkeskolen som ikke handler om, at jeg ved lov vil indføre centrale, nationale test.

I dag får elever testet deres færdigheder ved afslutningen af deres skoleforløb nemlig i 9. klasse med folkeskolens afgangsprøve. Derudover er det et lovkrav, at skolerne løbende evaluerer undervisningen, så ingen elever sakker bagud. Det er nemlig ikke til megen hjælp at vide, at knap 20 procent af eleverne efter 9. klasse forlader skolen uden brugbare læsefærdigheder, for så er mulighederne for at rette op på problemet minimale.

Evalueringsopgaven er blevet nemmere for skolerne, idet der er indført bindende trinmål, så det tydeligere fremgår, hvad eleverne skal kunne i de forskellige fag på de forskellige klassetrin. Alligevel er der meget stor forskel på, hvorvidt og hvordan skolerne evaluerer undervisningen. Derfor ønsker jeg at give skolerne bedre redskaber til denne vigtige opgave.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Mit forslag er, at der fra centralt hold udarbejdes prøve- og testmateriale, der på lige fod med andre evalueringsværktøjer kan bruges af skolerne til at følge op på elevernes færdigheder og fremgang i skolens centrale fag dansk og matematik i 2., 4. og 6. klasse. Skolerne skal ikke have pligt til at benytte netop disse evalueringsredskaber, men de skal være et tilbud til de skoler, som mangler en strategi for evaluering. Den løbende evaluering skal bruges internt på skolerne, og resultaterne skal ikke være genstand for offentliggørelse. Test og prøver er ikke et mål i sig selv de tjener udelukkende som et redskab til at følge op på, om undervisningen omsættes til viden og færdigheder hos elever fra alle sociale lag, så ikke bare de elever, der har »medvind på sko­le­vejen«, får et godt og udbytterigt folkeskoleforløb.

Powered by Labrador CMS