Debat

Prøver er et styringsredskab

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 5 blev regeringens nye oplæg til modernisering af prøver, eksamener og karakterer omtalt under overskriften »Prøver skal styre undervisningen«. I manchetten hedder det, at »prøver fremover skal være en drivende kraft i undervisningen«. Hvis redaktionen har forsøgt sig med en skræmmekampagne, er det omsonst. Prø­ver har alle dage været styrende for undervisningen. Også i Finland, hvor der ikke i for eksempel finsk er afsluttende prøver. Men så har de et testbatteri uden lige i undervisningen, der virker lige så styrende, om ikke mere, end de danske prøver.

Vi har en retstavningsprøve, fordi der lægges vægt på, at eleverne kan skrive korrekt. Man ville sikkert bruge færre timer på prøver i undervisningen uden den afsluttende. Retstavningsprøven styrer altså undervisningen. Og brug af tidligere prøvesæt i undervisningen er jo okay, hvis man ikke fokuserer blindt på karakteren, men koncentrerer sig om det væsentlige i undervisningen: at gøre eleverne til bedre stavere.

Med prøveresultatet i hånden kan eleven konstatere, om målet blev nået. Læreren kan først og fremmest bruge det i den fremadrettede evaluering af sin undervisning. Engang drøftede man, om retstavning skulle ophøre som selvstændig prøve og lægges ind under skriftlig fremstilling. Ja, hvorfor ikke? Prøve elevernes stavning ud fra eget ordforråd. I »Fra stumfilm til dogme« fik alle elever 90 centralt stillede prøveord. Selvom elever ikke interesserer sig en døjt for dogme, skulle de alligevel forsøge at stave til for eksempel projicerede og håndholdt med succes.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Det synes jeg er i orden, selvom nogle vil opfatte det som en hån mod undervisningsdifferentiering. Men en vigtig opgave er også at udvide elevernes ordforråd. Eleverne havde nok mødt nogle af ordene i anden sammenhæng.

Hvis oplæsning skal indgå i mundtlig prøve, vil det også blive en drivende kraft i undervisningen. Forhåbentlig, for det er en nyttig færdighed at kunne. Desværre tror jeg ikke, at oplæsning »i videst muligt omfang afspejler det daglige arbejde i undervisningen«. Men så må undervisningen rettes ind. For det er et krav efter 9. og 10. klasse i Fælles Mål. Prøverne er om man kan lide det eller ej et styringsredskab.

Ved en beklagelig fejltagelse er dette indlæg ikke blevet bragt, straks da det blev modtaget.

Redaktionen undskylder.

Powered by Labrador CMS