Debat
Lærere lytter ikke efter forskning
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Ugebrevet Mandag Morgen havde for nylig en artikelserie med fokus på evidensbaseret forskning inden for forskellige områder. I den forbindelse blev der langet gevaldigt ud efter danske lærere. Den 8. marts kunne man blandt andet læse følgende udsagn: »Læseforskning ignoreres i danske skoler«, »hvilke metoder den enkelte lærer anvender, er således mere baseret på personlig overbevisning og undervisningspolitiske principper end på evidensbaseret forskning« og »ingen sørger for, at skolerne bruger de dokumenteret bedste fremgangsmåder«.
Som svar på disse postulater har jeg beskrevet, hvordan den læsepædagogiske indsats i Esbjerg Kommune, efter min mening, i høj grad tilgodeser den forskningsbaserede viden om læsning. Indlægget kan læses på www.folkeskolen.dk under debatforummet Frikvarter.
Hvad jeg synes kunne være lige så interessant, ville være her i disse spalter at høre lidt om, hvordan lærere og konsulenter i folkeskolen forholder sig til angrebet.
Er det sandt, at der i den pædagogiske verden er en begrænset interesse for læseforskning?
Er det sådan, at danske lærere underviser efter deres eget forgodtbefindende og ikke orienterer sig efter nyere forskning og resultater?
Er der nogen, der skal sørge for, at skolerne bruger de dokumenteret bedste fremgangsmåder, og i givet fald hvem skal det være?