Debat

Sejren har mange fædre

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Cand.mag. Tanja Miller undrer sig i Folkeskolen nummer 14 over, at undertegnede kan mene, at en skoles opsigtsvækkende lave karakterer kan have noget med skolens pædagogik at gøre. Et interessant synspunkt med langtrækkende, ja nærmest u­overskuelige perspektiver, men ikke desto mindre fremført ganske hyppigt, siden Hellerup Skoles snit på 7,3 blev offentliggjort.

Det mest interessante ved synspunktet er, at ingen af dets indehavere har fundet anledning til at fremsætte det i den lange periode, hvor offentligheden er blevet bombarderet med det glade budskab fra en anden, mindre markant Skub-skole, Magle­gaardsskolen. Her har det stående omkvæd lydt, at skolens høje karakterer, der i øvrigt langtfra er så påfaldende som dem fra Hellerup, er selve beviset på den fleksible skoles fortræffelighed. Skulle vi have glemt det, er det gamle ordsprog endnu en gang demonstreret: Sejren har mange fædre, men nederlaget er faderløst.

Når det drejer sig om skoleudvikling, gør man klogt i at spise brød til.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler