Debat
0   196

Handicap-børn må ikke blive tabere

Strukturkommissionen anbefaler, at kommunerne fremover skal have det fulde ansvar for specialundervisningsområdet i folkeskolen.

Som det ser ud i dag, er specialundervisningsområdet delt mel­­lem kommuner og amter. Den såkaldte vidtgående specialundervisning varetages af amterne.

Artiklen fortsætter under banneret

Børneskolerne Storåskolen i Holstebro, Skjernåskolen i Skjern og Åmoseskolen i Herning er amtslige specialskoler, som underviser børn med forskellige handicap.

Desuden varetager Herning Kommune en del af denne opgave for amtet i centerklasserækkerne, som er placeret på Lundgårdskolen, Brændgårdskolen, Herningsholmskolen og Sønderagerskolen. Endvidere varetager Lemvig opgaver for amtet i centerklasserne på Nørre Nissum Skole.

Lærerne og lederne på disse skoler besidder en høj grad af ekspertise. Dette udøves i et samarbejde mellem skolerne, centerklasserne og amtets konsulenter på området. Den erfaringsudveksling og vidensdeling, der sker inden for området, må ikke forsvinde eller forringes ved en flytning fra amt til kommuner. Såfremt ansvaret samles hos kommunerne, ønsker vi på nuværende tidspunkt at pege på nødvendigheden af at sikre den viden, der her er opbygget. En atomisering af ekspertisen vil være en alvorlig forringelse for børnene og deres forældre.

Der er med andre ord opbygget et fagligt miljø med »muskler«. Det er vigtigt, at kommunerne sikrer dette på mindst samme høje niveau, som Ringkøbing Amt har formået.


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ