Debat

Handicap-børn må ikke blive tabere

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Strukturkommissionen anbefaler, at kommunerne fremover skal have det fulde ansvar for specialundervisningsområdet i folkeskolen.

Som det ser ud i dag, er specialundervisningsområdet delt mel­­lem kommuner og amter. Den såkaldte vidtgående specialundervisning varetages af amterne.

Børneskolerne Storåskolen i Holstebro, Skjernåskolen i Skjern og Åmoseskolen i Herning er amtslige specialskoler, som underviser børn med forskellige handicap.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Desuden varetager Herning Kommune en del af denne opgave for amtet i centerklasserækkerne, som er placeret på Lundgårdskolen, Brændgårdskolen, Herningsholmskolen og Sønderagerskolen. Endvidere varetager Lemvig opgaver for amtet i centerklasserne på Nørre Nissum Skole.

Lærerne og lederne på disse skoler besidder en høj grad af ekspertise. Dette udøves i et samarbejde mellem skolerne, centerklasserne og amtets konsulenter på området. Den erfaringsudveksling og vidensdeling, der sker inden for området, må ikke forsvinde eller forringes ved en flytning fra amt til kommuner. Såfremt ansvaret samles hos kommunerne, ønsker vi på nuværende tidspunkt at pege på nødvendigheden af at sikre den viden, der her er opbygget. En atomisering af ekspertisen vil være en alvorlig forringelse for børnene og deres forældre.

Der er med andre ord opbygget et fagligt miljø med »muskler«. Det er vigtigt, at kommunerne sikrer dette på mindst samme høje niveau, som Ringkøbing Amt har formået.