Debat

Tak for titlen

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Professor Niels Egelund (Folkeskolen nummer 13) kender tilsyneladende kun én form for nytænkning, nemlig sin egen: Åben plan af alle skoler opgivet som håbløs få år efter Niels Egelunds første og sidste år som lærer for mere end 30 år siden. Storhold med 60 elever til én sololærer som i de skoler i Soweto og Nepal, Niels Egelund personligt har hentet idéen hos. Og opdeling af eleverne efter intelligens som i oldefars tid, definitivt afskaffet med indførelse af enhedsskolen i 1993. Argumenterer man imod denne egelundske nytænkning, betegnes man som undertegnede med den orwellsk klingende term »gammeltænker«. En ærestitel, jeg håber at beholde til den dag, tankepolitiet henter mig.

Hvad jeg derimod ikke bryder mig spor om, er Niels Egelunds beskyldning mod mig for at drage Maglegaardsskolens fine resultater i tvivl. Det, jeg har sagt, er, at disse resultater hverken skyldes Skub eller egelundsk nytænkning, men skolens lærere og deres tiårige ejerskab til dens udvikling. Vil man se et vaskeægte designerbarn af Skub og Niels Ege­lund, må man rette blikket mod Hellerup.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget