Misforståelse om ledelse

Formanden for skolelederne ser ingen uenighed imellem sit eget, KLs og Danmarks Lærerforenings syn på skoleledelse parterne taler bare forbi hinanden

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

»Skoleledelse en profession i sig selv« hedder en pjece, der sætter ord på, hvad god og moderne skoleledelse er. Den pjece citerer KL i bladet »Danske Kommuner«, som for nylig med en artikel sendte chokbølger gennem DLF ved at skrive, at hvis Lærerforeningen ikke ændrer syn på ledelse, kan der ikke nås en arbejdstidsaftale med kommunerne. KL er ifølge bladet enig i det ledelsessyn, pjecen repræsenterer. Det samme er Danmarks Lærerforening:

»Så det er jo en grotesk situation. Der er ingen diskrepans imellem parterne de taler tilsyneladende bare forbi hinanden. Det er ren goddag mand økse­skaft«, mener Jens Færk, formand for Lederforeningen, der for nylig satte sig for at få sprogliggjort, hvad god skoleledelse er, ved at skrive den brochure.

Dækker diskussionen om ledelsessyn over, at den reelle uenighed handler om tid/resurser/penge?

»Jeg kan jo kun læse om KLs motiver i Danske Kommuner, og ifølge de artikler er KL ikke interesseret i at vride flere undervisningstimer ud af lærerne. Så må det her altså handle om, at parterne taler forbi hinanden«, siger Jens Færk og kan godt undre sig over, at forhandlerne så ikke har kontaktet Lederforeningens sekretariat, hvor erfaring og ekspertise om skoleledelse er samlet.

»Vi stiller os meget gerne til rådighed«.

Jens Færk har som formand for skolelederne i DLF på intet tidspunkt lagt skjul på, at han godt kunne have ønsket to af punkterne i DLFs krav til en ny arbejdstidsaftale formuleret lidt anderledes. Det er de punkter, der siger, at lærerne skal have frihed og professionelt råderum til at disponere over tiden til den samlede undervisningsopgave, og at det er lærerne, der i fællesskab drøfter og beslutter opgavens løsning:

»Men jeg er samtidig ikke i tvivl om, at Lærerforeningen ønsker en nærværende ledelse Anders Bondo har altid betonet betydningen af god skoleledelse han formulerer det bare ikke altid så konkret, som vi kunne ønske«.

»Vi er ikke modstandere af at give lærerne et større professionelt råderum. Det vil samtidig give lederne et større professionelt råderum, i kraft af at vi skal bruge mindre tid på rutiner og dermed mere tid til at udøve ledelse«, siger Jens Færk og peger på, at det ledelsessyn stemmer nærmest forbløffende godt overens med det, der kommer til udtryk i KLs nye pjece om rummelighed. Her fortæller en fiktiv skoleleder, hvordan han ikke længere behøver bruge hele foråret på planlægning, men har fået meget bedre tid til strategisk arbejde, dialog med lærerteam og personaleledelse.

kravn@dlf.org