Den internationale dimension

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

EU's og ICU's (Informationscenter for studie- og udviklingsrejser) præsentation af komplicerede programmer virker på mange skoler uoverskuelige at give sig i kast med. Men det behøver ikke være store, forkromede projekter.

Femte klasse på Houlbjerg Skole har gennem flere år haft kontakt til elever i både England og Holland, også før sprogkundskaberne var der. I projektets første fase skrev alle tre nationer på deres eget sprog på en fælles historie om en stor, rød ballon. På sin vej fra land til land oplevede ballonen spændende og karakteristiske ting. Historierne samledes i et hæfte, der blev oversat til hvert af de tre sprog.

I anden fase fotograferede eleverne i hvert land årets højtider og udstillede billederne, så de nationale særpræg kunne sammenlignes. Tredje og sidste fase drejer sig om det musiske element, og til sommer skal de tre landes elever mødes på Houlbjerg Skole til en stor fælles opvisning.

Skolen er blevet involveret i projektet via Amtscentralen. Projektet kører under Sokratesprogrammets kapitel II, Aktion 1 (Comenius). Det er et EU-program, der specielt støtter skolepartnerskaber.