Debat

Sølle sagt - sølle tænkt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeren har for nylig afholdt det årlige Sorø-møde. Efter min opfattelse det bedste til dato. Forrygende flotte foredrag, som er gode at få forstand af. Især udmærker direktøren for Danmarks Pædagogiske Institut, Lars-Henrik Schmidt, sig med et indlæg om demokratiets mulighed i undervisningen. I en knivskarp analyse af demokratibegrebet påviser han, at demokrati og undervisning - på hvilket niveau det end udspiller sig - er uforenelige størrelser. Demokrati i undervisningen må som sin konsekvens indebære, at viden er demokratisk, og det er jo netop det, den ikke er. En ganske væsentlig pointe ved undervisning er, at læreren ved mere end eleven, og at han gerne vil dele denne viden med eleven. Derfor kan undervisning aldrig blive demokratisk i den almindelige forståelse af ordet.

Det er ærgerligt, at undervisningsministeren ikke går ind i den meget væsentlige debat, Lars-Henrik Schmidt rejser i sit foredrag, men siger, at fravær af demokrati i skolens undervisning er lig med kæft, trit og retning. Hvor er det sølle sagt - hvor er det sølle tænkt.

Jeg kender ingen i den danske folkeskole, som vil indføre noget, der bare kan minde om kæft, trit og retning. Vi er alle optaget af at skabe de bedst mulige rammer for vore elever, men det er lige godt satans, at vi skal intimideres til at følge Ole Vig Jensens højst private fornemmelser for begrebet demokrati.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ole Vig Jensen er angiveligt bekymret for demokratiets vilkår. Den bekymring deler jeg med ham. Men den største fare ser jeg i, at man tømmer demokratiet for indhold ved med vold og magt at ville indføre det i et forhold, hvor det ikke hører hjemme. Oplever vore elever demokratiet som meningsløshed, er vi først ilde stedt.

Mener Ole Vig Jensen derimod bare, at vi hver især skal opføre os ordentligt, fornuftigt og troværdigt, så eleverne kan få viden, oplevelser, ballast og livskraft i skolen, så er vi jo helt enige.

Men så sig det dog. Men lad være med at tømme demokratiet for indhold.

Må jeg opfordre alle i den danske folkeskole til at læse septembernummeret af Undervisningsministeriets tidsskrift 'Uddannelse'.

Jens Colding

skoleleder

Kirkeskolen, Skjern

Powered by Labrador CMS