Debat

Hvor skoen trykker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er utroligt, at en af Danmarks ivrigste skolepolitiske ordførere endnu ikke - trods heftig debat og skriverier i dag- og fagblade de seneste par år - har forstået, at de kritisable forhold i folkeskolen ikke skyldes manglende kvalifikationer hos lærerne.

Tværtimod!

Masser af lærere med stor faglig viden og engagement kæmper hver dag en sej kamp for at få lov til at give eleverne kundskaber og færdigheder på alle fagområder. I enhver klasse er der desværre adskillige urolige, forsømte, forkælede, forvirrede, opmærksomhedskrævende elever - ofte tillige direkte behandlingskrævende børn - der ikke kender almindelige sociale spilleregler og respekt for andre. De spænder ben for sig selv, for kammerater og for lærere med manglende arbejdsro og -disciplin til følge.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

I københavnske skoler er der høje klassekvotienter, skæv fordeling af tosprogede elever, utidssvarende undervisningsmaterialer og dårlige fysiske rammer. Selv højt uddannede fagspecialister kan på sådanne betingelser ikke højne det faglige niveau hos eleverne. Det er noget ganske andet, der skal til.

Frank Dahlgaard, Ole Vig Jensen og andre politikere, der ikke kender dagligdagen i folkeskolen, men kun lovgiver om den, burde gå ud og vikariere, forklædt som lærere, i en måneds tid - eventuelt på overlærerslutløn - for at mærke og forstå, hvor 'skoen trykker', og så træffe beslutninger og lovgive på baggrund af virkeligheden.

Ingelise Hallengren

København

Powered by Labrador CMS