Debat

Kamel-slugning

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mens man i sommerheden prøver at fortrænge Bjarne Riises manglende succes i årets Tour de France, prøver endnu en gang at sluge den meget kendte 'KL-kamel' (Kommunernes Landsforening) med reduceret F-faktor (forberedelse) og lærerne 'tilbage til katederet', de konservatives eneste bud på kvalitetsdebatten i folkeskolen er, at børnene skal i skole et år tidligere og så videre, ja, så må man vel retfærdigvis konstatere, at mediedebatten (læs hetzen) mod vores kære stand denne sommer har været yderst moderat i sammenligning med, hvad vi tidligere har måttet høre for i sommeragurketiden. Heldigvis, kan man sige, er vi denne gang sluppet for at blive beskyldt for blandt andet oversvømmelseskatastrofen i Østeuropa! Dette kan der være mange årsager til, måske kom alle 'bombardementerne' i forsommeren i år, men virkeligheden er i hvert tilfælde, at vi kun har set få og mere sporadiske 'tiltag' fra visse politikere, og det hidtil værste af slagsen er klart den gammelkendte debat om F-faktoren (forberedelse). Kommunernes Landsforening har åbenbart spurgt borgmestre rundt i landet om ønsker til næste overenskomst og store overskrifter i massemedierne bekendtgør herefter, at vi skal have lærerne tilbage til katederne (gud ved, hvor disse 50-60.000 lærere 'gemmer sig'?!). Netop sådanne overskrifter får mig til at tænke på Chresten Sloth Christensens glimrende forslag om en undersøgelseskommission (Folkeskolen, nummer 26/27) for at stoppe al det sludder og vrøvl og ikke mindst fordomme om folkeskolen og få 'undersøgt skolen en gang for alle'! Folkeskolens medarbejdere yder et fantastisk flot udviklende arbejde over for samfundets vigtigste ressource, og efterfølgende skal man i tide og utide læse om alt det, som lærerne/eleverne ikke kan, og det er bestemt ikke motiverende, hvorefter man på sigt måske kan resignere. Folkeskolen skal aldrig resignere, hvorimod vi skal være mere i offensiven i blandt andet vores mediestrategier (dog aldrig pop-shows, som vi ser rigeligt af fra anden side) og bedre til at bearbejde kritik/hetz. Vi skal ikke hele tiden 'bare' rende bagefter og forsvare snart det ene og snart det andet (jeg er selv en af de værste af slagsen, men selv en naiv sjæl kan undertiden finde ud af, at strategien er fejlslagen . . .), og selv om synspunkterne synes helt vanvittige og urimelige, ja, så er det altså sådanne budskaber/myter/fordomme og så videre, som dannes. Det kan vi ikke se bort fra. Befolkningen har krav på et reelt og troværdigt billede af folkeskolen, og her må vores gode fagforening samle alle kreative ideer for at udarbejde nogle offensive strategier. Ovennævnte forslag kunne være en god ide, men også andre tiltag må sammentænkes. Medarbejderne i folkeskolen skal bakkes op, og vores respekt skal højnes, og her må vi også selv være på banen, da der ikke synes at være mange medspillere på banen!

Bjarne Danielsen

Brande

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget