Debat

Radio og bil - en farlig cocktail

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg var på vej hjem fra mit skolearbejde i Gladsaxe og kørte ad Helsingørmotorvejen mod nord. Jeg havde lige passeret Hans Engel-svinget, da skolestoffet tonede frem i nyhederne påbilradioen. På et spørgsmål om mere kvalitet i folkeskolen lød svaret fra Undervisningsministeriet: 'Vi skal hæve klassekvotienterne, så får vi råd til en bedre skole'. Jeg havde lige forladt 9.a med 28 elever og 7.a med 27 elever.

Min bil slog et sving, og i et glimt så jeg morgenavisen med Marianne Jelveds ord om, at skolen ikke får flere penge fra hende. Hun rådgav derefter åbent Kommunernes Landsforening til at pille ved min F-tid. 'Jamen min undervisning bliver da ikke bedre af, at jeg skal forberede mig mindre', tænkte jeg spontant. Men de nålestribedes pædagogik er jo en anden.

Jeg vil hermed anmode timenyhederne i radioen om at undlade for mange negative radiospots om skolen, når lærerne kører hjem - nærmest af hensyn til færdselssikkerheden.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Da jeg kørte forbi møllen nær min bolig, besluttede jeg at glemme joken om, at flere børn i klassen giver en bedre skole. Hvorfor ikke 50 elever i hver klasse? Vi bliver rige! 'To teach is to learn twice', sukkede jeg, trak i håndbremsen og gik ind til min endnu eksisterende F-tid.

Flemming Lundahl

Egegaard Skole, Gladsaxe