Debat

Barsk kost

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Kirsten Krogh-Jespersens anmeldelse af Jens Rasmussens 'Socialisering og læring i det refleksivt moderne' i Folkeskolen nummer fire er for mig ualmindelig barsk kost, som allerede titlen så klart signalerer. En sproglig dåseåbner savnede jeg flere steder. Helt agterudsejlet følte jeg mig ved følgende formulering:

'En sådan forståelse benævnes det refleksivt moderne og identificerer samfundet som emergent orden.'

Ikke engang min fremmedordbog kunne hjælpe mig med en meningsfuld tolkning af ordet emergent, der formodentlig er nøglebegrebet. Er der her tale om utilladelig snæver akademisk fagjargon, eller kan jeg blot anskue tilfældet som endnu et af en deprimerende lang række vidnesbyrd om, at både Jean de France og Erasmus Montanus stadig lever og har det bedre end nogensinde? Eller skal anmeldelsen i virkeligheden opfattes som en raffineret udformet advarsel mod bogen?

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ib Granerud

forhenværende undervisningsinspektør

København

Powered by Labrador CMS