Debat
0   88

Barsk kost

Kirsten Krogh-Jespersens anmeldelse af Jens Rasmussens 'Socialisering og læring i det refleksivt moderne' i Folkeskolen nummer fire er for mig ualmindelig barsk kost, som allerede titlen så klart signalerer. En sproglig dåseåbner savnede jeg flere steder. Helt agterudsejlet følte jeg mig ved følgende formulering:

'En sådan forståelse benævnes det refleksivt moderne og identificerer samfundet som emergent orden.'

Artiklen fortsætter under banneret

Ikke engang min fremmedordbog kunne hjælpe mig med en meningsfuld tolkning af ordet emergent, der formodentlig er nøglebegrebet. Er der her tale om utilladelig snæver akademisk fagjargon, eller kan jeg blot anskue tilfældet som endnu et af en deprimerende lang række vidnesbyrd om, at både Jean de France og Erasmus Montanus stadig lever og har det bedre end nogensinde? Eller skal anmeldelsen i virkeligheden opfattes som en raffineret udformet advarsel mod bogen?

Ib Granerud

forhenværende undervisningsinspektør

København


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ