Debat

Nedskydning af en and

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I sidste nummer af Folkeskolen går Rune Larsen i rette med min anmeldelse i nummer 47 af pc-kørekort. I irettesættelsen skriver han: 'mange af hans konklusioner er forkerte eller lige lovlig meget gætværk'.

Det forstår jeg ikke. Min anmeldelse indeholdt ikke mange konklusioner; men en kortfattet gennemgang af pc-kørekort-konceptet. Omhyggeligt undgik jeg at blande konceptet med kurser. Det gør Rune Larsen til gengæld. Mine kritiske bemærkninger havde udspring i kursusmaterialer til pc-kørekort, ikke i kurser - men det skrev jeg også.

I stedet for at gå i rette med irettesættelsen vil jeg hellere erklære, at jeg også finder, at pc-kørekort-konceptet er udmærket.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Jeg kaldte faktisk indholdet 'nutidig dannelse' og kan oplyse, at vi i Ballerup skolevæsen nu har indbygget mulighed for, at lærerne kan tage pc-kørekort på baggrund af vores 'fagligt-pædagogiske IKT-grundkursus'. Det er dog en slags anerkendelse.

Når jeg skrev, at mange lærere i dag ville være i stand til at tage en del af skills-testene, er det selvsagt især baseret på mit kendskab til lærernes uddannelsesniveau i Ballerup. Men man har dog også andre steder - i årevis - gennemført solid kursusvirksomhed, og tusindvis af lærere har arbejdet intenst med at tilegne sig 'IT-stoffet'.

Brug af IT og almindelige applikationsprogrammer er jo - trods al bulderet - ikke ligefrem nye ting i folkeskolen. Selv om der mangler en del. Men ting tager tid. Og store ting tager lang tid.

Rune Larsen har nogle bekymrede bemærkninger om det IT-pædagogiske kørekort, som jeg så udmærket forstår, hvilket da også tidligere har fået mig til at skrive, at for mig at se kom pc-kørekort nærmest før Det pædagogiske IT-kørekort. Det er af samme grund, at vi i Ballerup skolevæsen stiller krav om, at deltagere på Det pædagogiske IT-kørekort - som fra næste år er 3. modul i 'Det fagligt-pædagogiske IKT grundkursus' - skal have gennemgået de to første moduler og være habile IT-brugere.

Der fik jeg forhåbentlig skudt den and ned! Og antagelig bekræftet, at Rune Larsen og jeg overhovedet ikke er uenige om pc-kørekort - og langt hen næppe heller om Det pædagogiske IT-kørekort.

Derimod har vi sikkert forskellige syn på, hvordan man lærer noget. Rune Larsen mener, at mange, mange timers undervisning er nødvendigt - og jeg antager, at undervisning er en læreraktivitet. Jeg mener, at de allerfleste mennesker (også børn) er i stand til at tilegne sig viden og færdigheder ved at beskæftige sig med 'området' gerne i grupper af 'ligemænd'.

Undervisning - i ovennævnte forstand - er, når den er god nok, en stor hjælp; men det er ved egen 'fordybelse', at tilegnelsen sker.

Min pointe var, at det er glemt ved mange IT-kurser. Men lærere ved det godt!

Johan Jacobsen

IKT-konsulent

Ballerup Kommune

Powered by Labrador CMS