Debat

Skolens grænser

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er folkeskolens opgave sammen med hr. Jensen og fru Jensen at opdrage lille Jens til at kunne begå sig i livet. Dette er en stor opgave, som hverken skal eller kan løses på anden måde end i et samarbejde mellem familien Jensen og skolen. Men alt for ofte glemmer skolen, at familien Jensen overhovedet eksisterer. Når dette sker, bliver både Jensen og skolen frustrerede.

Hvis folkeskolen skal stå imod medieorkanen, må den lære at begrænse sig og klart definere sine ansvarsområder. Jens skal have værdier og viden.

Det er skolens opgave at bidrage med viden, og det er hr. og fru Jensens opgave at bidrage med værdierne.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Hvis ikke skolen vil eller kan stå fast på dette, så opstår den diffuse kritik, der fra tid til anden vælter ned over folkeskolen.

De grundlæggende værdier i Jens' liv vil til enhver tid komme fra hjemmet, og katastrofen opstår, når skolen forsøger at overtage ansvaret for disse.

Der kan være masser af gode grunde til at overtage ansvaret i det konkrete tilfælde, men skolen må principielt fastholde, at ansvaret for værdierne ligger hos forældrene.

Når Jens stjæler, ryger hash eller er voldelig, er det måske skolens problem, men ikke dens ansvar, for disse ting grunder sig i værdierne.

Hvis lille Jens hverken kan finde hoved eller hale på sin tilværelse, fordi familien Jensen er rodet eller i opløsning, så er det stadig Jensens ansvar. Dette ansvar er det vort ansvar at lade blive hos familien.

Johan Linde

Greve