Debat

Skolen for arbejdslivet

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

At folkeskolen skal udvikles, gøres bedre og lære ved at komme i dialog med erhvervslivets ejere og ansatte, er et synspunkt, Danmarks Arbejdsgiverforening er helt enig i.

Oplægget om dialogen bliver desværre ofte til et enten/eller i stedet for et både/og. Det betyder, at synspunkter, som folkeskolen ikke er vant til at høre, kan blive klassificeret som urimelig, usaglig eller uvedkommende kritik. Det er ærgerligt, fordi en ægte dialog bygger på flere forskellige synspunkter.

Diskussionen opstår typisk i forbindelse med folkeskolens formål. Folkeskolen skal opdrage og uddanne. Men det er vores synspunkt i Dansk Arbejdsgiverforening, at der lægges mindre vægt på uddannelsesaspektet, så balancen mellem de to udgangspunkter er forrykket. Det er til skade både for eleverne, der kommer ud med forkerte forudsætninger i deres voksenliv, og for det samfund og erhvervsliv, som skal skabe overskud til at udvikle det velfærdssamfund, der er fundamentet for den danske kultur.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Dansk Arbejdsgiverforening vil meget gerne i debat med folkeskolen. Derfor har vi udarbejdet en større dokumentationsrapport og en pjece, der giver klart udtryk for vores synspunkter. Det er vores grundlag for at indgå i dialogen.

Når vi derfor har valgt at satse på sammenhængen mellem folkeskolen og erhvervslivet, er det ikke, fordi vi underkender folkeskolens opdragende funktion. Men vi finder det naturligt, at netop arbejdsgiversiden tager fat i den anden forudsætning for folkeskolen, nemlig uddannelsesaspektet, og dermed fokuserer på de krav, der stilles på arbejdsmarkedet, og de kvalifikationer, det er nødvendigt at opnå allerede i folkeskolen.

Vores synspunkt er, at folkeskolen fortjener en ordentlig kvalitetsmæssig udvikling. Vi har - som der nævnes i lederen i Folkeskolen nummer 46 - noget at byde på, og vi har efter offentliggørelsen af materialet konstateret en stor opbakning bag vore synspunkter. En reel dialog vil derfor kunne gennemføres, hvis der åbnes for andre synspunkter end de på forhånd anerkendte.

Henning Gade

underdirektør

Dansk Arbejdsgiverforening