Kommentar fra fagbladet Folkeskolen

En almindelig dag i 6.a

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil fortælle om en ganske almindelig dag i 6.a. Idéen fik jeg, da jeg sidst på eftermiddagen sad derhjemme og følte mig lidt 'brugt'. Dagen er temadagen, hvor formålet er at give eleverne en idé om, hvordan man fremlægger en projektopgave, som de jo skal i 9. klasse. Inger og jeg har 6.a sammen.

Klokken otte føres protokol, og der uddeles sedler om foto. Inger fortæller om, hvad scenografi er. Stopper, da dreng et er kunstigt længe om at få sedlen væk. Han bejler til omgivelserne for at få opmærksomhed.

Inger fortsætter. Dreng et griner og prøver at fåøjenkontakt med pige et og andre. Ro efter et stykke tid.

Undervejs opdager jeg, at pige to, som sidder bag i klassen, har spredt idolbilleder ud over hele bordet. Uden at forstyrre undervisningen får jeg pige to til at lægge dem væk.

Klokken er nu 8.15. Grupper skal dannes. Efter fem minutter er der dannet grupper på fire - tre - fem plus to piger og to drenge uden grupper. Vi kan kalde dem pige tre, pige fire, dreng to og dreng tre. Vi foreslår, at de fire danner en gruppe. Højlydte protester.

Næste forslag: Pige tre og pige fire danner en gruppe. Det går heller ikke. Pige tre begynder at græde, for hun vil ikke arbejde alene sammen med pige fire.

Problemet løses, da pige fem fra femmandsgruppen tilbyder at skifte gruppe og arbejde sammen med pige tre og pige fire. Så de bliver en tremandsgruppe. Dette accepteres af alle parter.

Så mangler vi kun dreng to og dreng tre. Dreng to udtaler sig skråsikkert imod samarbejde med dreng tre. Han vil i det hele taget ikke i gruppe med nogen. Dreng tre ser noget nollet ud.

Resultatet bliver, at dreng to arbejder i sin egen enmandgruppe, og dreng tre lempes ind i en tremandsgruppe.

Klokken er nu 8.30. Der arbejdes i grupperne: fire - fire - fire - tre - tre - en. Tre grupper i formningslokalet med Inger og tre grupper i klasselokalet med mig. Interessen er stigende. Inger og jeg har travlt med at finde materialer.

Klokken 9.30 er der ti-pause. Pige seks, pige syv og pige otte beder om lov i pausen til at tage hjem til pige seks for at hente nogle materialer, som skolen ikke har.

I den gode sags tjeneste får de undtagelsesvis lov med formaning om, at det er forbudt at blive kørt over, og at de skal være tilbage på skolen senest klokken ti.

Det er de, uskadte og med nye materialer.

I pausen er en firemandsgruppe bestående af pige et, pige to, pige ni og pige ti desværre blevet sprængt på grund af heste og håndbold. Inger forhandler med gruppen i skolegården, mens jeg tager mig af de øvrige. De fire piger bliver herefter til to tomandsgrupper.

Klokken nærmer sig nu 11. Resultaterne skal vises mellem klokken 11 og 11.30. Alle arbejder meget ihærdigt og er ikke til at stoppe.

Inger og jeg får en lys idé. Efter spisepausen klokken 12.05 skal Inger alligevel have eleverne. Jeg er ledig vikar.

Vi foreslår, at de arbejder videre til klokken 11.30 og fremviser modellerne efter spisepausen. Vild jubel.

Klokken 12.05 kommer alle elever ind i klassen. Dreng et går direkte op til mig og siger: 'Jeg vil gerne klage over dreng to, for han har slået mig i frikvarteret'.

Jeg taler med dreng to. Dreng et slog først. Dette bekræftes af dreng fire og dreng fem. Jeg har svært ved at finde helte og skurke og udtaler mig imod vold.

Det glædelige, der er sket i frikvarteret: Den sprængte pigegruppe er blevet gode venner igen og genoptager samarbejdet.

Klokken 12.10 starter de meget seriøse fremlæggelser, og klokken 12.40 kan oprydningen begynde. Halvdelen med Inger i formningslokalet. Jeg bliver i klassen med den anden halvdel.

Klassen har forskellige job. Pige 11 og pige 12 har i disse uger arbejdet med at feje i klassen. Uheldigvis er de begge med Inger i formningslokalet.

Jeg spørger, om nogle vil feje i klassen. Absolut ingen reaktion. Jeg tager navnekortene frem og trækker dreng et. Han protesterer voldsomt, før han går i gang. Som noget positivt tilbyder dreng fire frivilligt at hjælpe ham.

Klokken 12.45 kommer pige 11 (fejepigen) tilbage fra formningslokalet og får straks overdraget kosten fra dreng et.

Klokken 12.50 er der ryddet op. Klassen overlader jeg nu trygt til Inger.

Overlærer ved Krogårdskolen i Greve

Powered by Labrador CMS