Debat

Industrien vil gerne i dialog

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lederen i Folkeskolen nummer 46 handlede om erhvervslivets forventninger til folkeskolen og herunder min korte deltagelse i TV2-programmet 'Rigets Tilstand'. Det er positivt, at Folkeskolen tager et vigtigt emne op og samtidig opfordrer til en dialog med virksomhederne. Lederen var jo i sig selv et eksempel på, at dialogen indtil videre er udeblevet til fordel for de nemme rygmarvsreaktioner.

Først til dialogen om kvalitet: Kvalitet er en vanskeligt håndterbar størrelse, og kvalitetsudvikling vil altid rumme mange dimensioner, hvad enten det drejer sig om for eksempel sundhedsvæsenet, folkeskolen eller det private erhvervsliv. Selvom opgaven er vanskelig, må også kvalitetsarbejde med for eksempel elevers læsekundskaber forudsætte, at man stiller sig nogle mål for de unges læseevner. Det kræver, at man følger op på målene og tør fremvise de resultater, der er skabt, for omverdenen. Alternativet er, at man ikke vil måle noget, bevæger sig i de vante cirkler og ser enhver bekymring fra omverdenen om 'hvordan det går' som en trussel. Så grelt tror jeg ikke, det står til på landets folkeskoler. Men berøringsangsten over for at få de mange gode og de mindre gode resultater fra klasseværelset ud i en større kreds, der også omfatter andre skoler og andre dele af samfundet, den findes i dag.

Lad os få en debat mellem folkeskolen og erhvervslivet, der kan bringe lysten til at arbejde med målfastsættelse ind i folkeskolen, og også gerne en debat om, hvordan man bedst målfastsætter og evaluerer. Virksomhederne kan fortælle lærerne om de dygtige lærlinge, der mestrer de basale kundskaber og har gode personlige egenskaber. De kan også fortælle om den desværre store del af lærlingene, der har mange gode personlige egenskaber, men mangler helt basale kundskaber i for eksempel matematik og dansk. Og om, hvordan disse unge lider nederlag i dag, selvom de måske følte sig trygge i folkeskolen. Eksempler fra omverdenen - den verden, som lærerne forbereder eleverne til - skal ind i folkeskolen. En ny dialog mellem virksomheder og eksperterne i folkeskolen - lærerne - kan blive frugtbar for begge. Også i erhvervslivet er disse processer bedre i stedet for de processer, hvor man lukker af for spørgsmål og kritik og trøster sig selv.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Søren Fischer Jensen

direktør, Randers Tandhjulsfabrik A/S