Institut skudt i gang

Lovforslag om evalueringsinstitut er fremlagt

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Så lød startskuddet for Danmarks Evalueringsinstitut, der må betragtes som et af de mest bemærkelsesværdige uddannelsespolitiske initiativer i nyere tid.

Undervisningsminister Margrethe Vestager fremlagde lovforslaget til instituttet sidste torsdag.

Formålet er 'først og fremmest at bidrage til yderligere udvikling og sikring af kvaliteten af uddannelser og undervisning med videre på alle niveaer i uddannelsessystemet', sagde ministeren ved fremlæggelsen.

- Regeringen finder, at oprettelse af et nationalt institut til at udføre evalueringer er et velegnet instrument hertil, tilføjede hun.

Meget tyder på, at evalueringsinstituttet - ud over det ædle formål - også er tænkt som en slags buffer mellem Undervisningsministeriet og resten af verden, herunder pressen og Finansministeriet.

I hvert fald talte Ole Vig Jensen i sin tid ofte om, at han vidste for lidt om, hvad der rent faktisk foregik i den decentraliserede folkeskole, og derfor blev svar skyldig, når journalister spurgte ham om, eksempelvis, hvorfor danske børn tilsyneladende læser så dårligt. Ofte måtte han nøjes med udtale: 'Det er kommunernes ansvar'.

I tråd hermed begrundede Margrethe Vestager lovforslaget med, at evalueringsinstituttet blandt andet også skal 'informere offentligheden om sin aktivitet og føre løbende dialog med uddannelsesinteressenter i bred forstand'.

Lovforslaget, der dækker uddannelsessystemet fra folkeskolens 1. klasse til universitetets magistergrad, er rettet til i forhold til det udkast, som regeringen sendte til høring i hele systemet efter sommerferien.

Høringsfristen var - som det bliver stadig mere almindeligt i det danske folkestyre - kort som et indslag i TV-Avisen, nemlig en måned, og det har da også været så som så med den demokratiske debat, der i de gode gamle dage - indtil for fem-ti år siden - kunne tage år, når det drejede sig om reformer og nyheder af en vis størrelsesorden.

Danmarks Lærerforening glæder sig dog over, at en række af foreningens synspunkter mere eller mindre er blevet hørt. Lovforslaget er således blandt andet strammet op i forhold til offentlighedsloven.

- Journalisterne kan ikke, som lovforslaget ligger nu, få aktindsigt, mens evalueringen står på, siger sagsbehandler i DLF, Jesper Støier.

- Af bemærkningerne fremgår det endvidere, at der af den færdige evalueringsrapport ikke må kunne udledes oplysninger, der kan medføre rangordning af skoler, klasser, elever og lærere og så videre. Det hele skal foregå anonymt.

- Om det så giver den retssikkerhed for lærerne, som vi ønsker, er det endnu for tidligt at fastslå, siger han.

Lovforslaget bliver førstebehandlet i Folketinget formentlig i december.