For få computere

TESS er dansk, men mere populær i Sverige

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ideen er dansk, men i Sverige er TESS' uddannelsestilbud slået bedre igennem.

Når så få danske lærere og skoler benytter sig af TESS, skyldes det, mener Hornslet-lærerne, den voldsomme kamp om efteruddannelsesmidlerne. Skolerne har simpelthen for få penge til at vedligeholde og udvikle lærernes viden og færdigheder.

Men der er også en mere materiel forklaring på paradokset, mener Pia Guttorm:

- Der er for få computere på skolerne. De er ikke en del af lærernes hverdag, og før skolerne får gjort det informationsteknologiske udstyr klar, kan man ikke forvente, at lærerne i større tal kaster sig over for eksempel TESS.

På Hornslet Skole er der i øjeblikket én Internet-opkoblet computer til 60 lærere og 600 elever, og med sådan nogle tal kan man simpelthen ikke forlange, at informationsteknologien bliver brugt pædagogisk, siger Pia Guttorm.

Men ved årsskiftet kobles Hornslet Skole på Sektornet, og så snart det er sket, går Inge Scheuer og Anne-Marie Greve i gang med at præsentere TESS' uddannelsesforløb for deres kolleger på skolen.id