Anmeldelse af en anmelder

Så galt kan det gå. Gad vidst, hvem den mand er? Peter Hindsgaul hedder han. Han skulle vel aldrig være skolebibliotekar? Boganmelder Peter Hindsgaul har anmeldt sig selv. Over tre fulde spalter forundres man såre ved læsning af hans anmeldelse af den nye debatbog 'Folkeskolens Potemkinkulisser - et kulturkritisk modspil'.

En svada af selvsmagende postulater, fordrejninger, misforståelser og sær umoden tomgangssnak. 'Loven er god, skolen er god, lærerne er gode, men debatten er forkert', fortæller Peter Hindsgaul. Er det ikke gribende? Hvornår er en debat da 'rigtig'? 'Kritik af skolen må ikke gentages, for så dør folkeskolen. . .' Jamen, det står der gudhjælpemig. I lærernes fagblad oktober anno 98 nummer 42, side 38.

En formodentlig oplyst mand i et oplyst samfund fortæller os det. Er mon Peter Hindsgauls anvisning tænkt som forøvelser til lærernakkebøjninger, inden skolepædagogen og lærerkonsulenten i rosenrød samdrægtighed sætter barnet i centrum og indtager scenen i fremtidens skole-værested? 'Et overenskomstmæssigt problem', vrøvler vor mand videre. - Afsnittet om bogens redaktør Erik Schmidt er helt, helt ude i nonsens-hampen.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Skolebibliotekarernes arbejde nyder vi alle gavn af, ingen har anfægtet det. Heller ikke Niels Christian Sauer. Han taler om noget ganske andet. Nemlig pengepræmierne til ikke-undervisere. Det har vi andre forstået. Jeg håber, at man nu ude på skolerne vil gøre brug af den dejlige og uundværlige service, som bibliotekarerne yder, ved at bestille den nye spændende debatbog til lærerværelsets pædagogiske håndbibliotek.

At bogtitlens ord 'Potemkinkulisser' betyder blændværk eller svindel, finder Peter Hindsgaul 'tankevækkende'. Bingo. Han er på sporet! Forresten har selv samme blændværk for længst vakt tanker i rigtig mange menige lærere - dem ved katedrene, du ved.

Else Baggesen

Hjørring