NetOpNu

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De mindste på Nettet

Vi har i denne uge valgt at fokusere på de mindste elever. Det er et ofte fremført synspunkt, at børn ikke skal starte for tidligt med multimedier, det vil sige, pc-spil, regne- og staveprogrammer, Internet med mere.

Den debat vil vi ikke gå dybere ind i, blot konstatere, at multimediet har meget at byde på både for de svage og for de stærke elever. Men selvfølgelig skal også tiden foran pc'en være kvalitativ og ikke kvantitativ. En time i Cyberspace med de mindste skal planlægges ordentligt. Vi vil i det følgende komme med nogle bud på sites, hvor der er masser af kvalitativ og inspirerende materiale til indskolingen.

Kidlink

Kidlink er en nonprofit organisation, hvis formål er at skabe dialog mellem de unge verdensborgere op til 15 år. Det eneste, man skal gøre for at deltage i dialogen, er at tilmelde sig eller 'response'. Dette kan eventuelt gøres klassevis. Proceduren er, at hver elev skal svare på fire spørgsmål. Hvorfor det er nødvendigt at tilmelde sig på den måde, kan virke underligt, men sådan er det nu engang, hvis man vil benytte sig af den udmærkede service. Lige nu kan man på den danske del af Kidlink gå på svampejagt. Det fungerer på den måde, at man tager et foto af svampen, man gerne vil have nærmere oplysninger om, og indsender billedet med kommentarer om fundstedet. Et ekspertpanel på Kidlink ser billedet og kommer herefter med bud på bestemmelse.

En anden aktivitet er eventyr-stafet, hvor man kan være med til at skrive eventyr sammen med andre danske klasser. Som koordinator og vejleder er der tilknyttet en dansk forfatter. Eller hvad med at gå med i et projekt om dette års ulandskalender? Alt i alt er Kidlink et godt bud på Internet for de helt unge, men som andre initiativer på skoleområdet kunne Kidlink godt trænge til et grafisk løft. Ibrugtagning kan tillige virke omstændeligt for den uerfarne Internet-bruger. Den danske del af Kidlink findes på adressen: www.kidlink.dk. Af andre lignende sites på Internettet kan blandt andre nævnes det internationale børnesamarbejde på WEB66: http://web66.umn.edu/ og Simulab - et norsk site med rollespil mellem klasser: http://www.statvoks.no/ssimulab/.

Pepino - IT i indskolingen

NETopNU har modtaget en mail fra 'Skolen Ved Sundet'. Her arbejdes der med tværfaglig multimedieundervisning fra en usædvanlig tidlig alder. Udgangspunktet er et udviklingsprojekt kaldet Pepino-projektet. Faktisk er 'Skolen Ved Sundet' en 'gammel' kending inden for banebrydende IT-undervisning (informationsteknologi). Det inspirerende Pepino-projekt er nævnt på LærIT3, men nu er det også tilgængeligt fra skolens egen hjemmeside. Her kan man orientere sig om de undervisningsformer og metoder, der ligger bag Pepino. Desuden kan man se/læse elevproduktioner. Lad det være sagt med det samme - projektet tager udgangspunkt i nogle noget usædvanlige skolevilkår, her er friere rammer, man er i besiddelse af meget teknologisk isenkram og har ikke mindst inspirerende IT-lærerressourcer. Tilsammen gør dette et besøg på www.tic.dk/skoler/skolen_ved_sundet/ meget interessant.

Pepino-projektet er udarbejdet af børnehaveklasseleder Laila Nielsen og cand.mag. Kjeld Folmer Nielsen. Deres tanker bag projektet er tilgængelige på samme site i form af en redegørelse for Pepino-projektet og en emnerelateret artikelsamling. 'Pepino på Internettet' er god inspiration, men kræver en smule tålmodighed, da sites ikke er specielt hurtigt. Her findes gode, håndgribelige eksempler på, hvordan man starter med projektorienteret undervisning helt fra indskolingsalderen.

Prinsessen og frøen

http://dorit.ihi.ku.dk/¡toverby/index.html

En interaktiv billedbog tegnet af Ulla Hilden og fortalt og programmeret af Thomas Overby.

'Prinsessen og frøen' er et banalt eksempel på, hvordan man effektivt udnytter Internettets muligheder. Principielt er denne hjemmeside ikke andet end en computerbaseret billedbog. Der er dog en væsentlig forskel. Her er det læseren, der bestemmer, om prinsessen får sin prins.

Historiens forløb afgøres af hvilke valg læseren tager, eller om man trykker på frøen eller prinsessen. Den gode og sjove historie lige i øjet til de mindste skolegængere. Generelt er Internet-formidling til børn i indskolingen en stor mangelvare. Dette skyldes blandt andet, at netop denne gruppe stiller store krav til visualitet og interaktivitet. To dimensioner, mediet lægger op til, men som sjældent udnyttes. 'Prinsessen og frøen' er et rigtigt godt eksempel på, hvordan fremtidens Internet-underholdning kan være lærerig for selv den helt unge aldersgruppe.

Denne uges NETopNU er redigeret af Johan Jacobsen