It-skruen strammes

Undervisningsministeriet stiller håndfaste krav til både lærere og elever

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Allerede efter 3. klasse skal skoleelever første gang kunne dokumentere færdigheder med informationsteknologi, og nyuddannede lærere vil fremover blive præsenteret for håndfaste krav om færdigheder på området. Det fremgår af handlingsplanen 'Informations- og kommunikationsteknologi i Uddannelsessystemet', som netop er udsendt.

Ministeriet vil nøje beskrive, hvilke færdigheder og kompetencer eleverne skal have opnået efter henholdsvis 3., 6. og 9. klassetrin, fremgår det af Undervisningsministeriets Nyhedsbrev, som udkom i mandags. Man skal lære at bruge informations- og kommunikationsteknologien på linie med læsning, skrivning og regning, og kravene vil blive indarbejdet i læseplaner og bekendtgørelser.

I Undervisningsministeriet understreger kontorchef Lise Dalgaard, at dokumentationen af elevernes færdigheder ikke er tænkt som nye separate prøver, eleverne skal op til:

- Beskrivelserne af, hvilke IT-færdigheder der er hensigtsmæssige at kunne, skal hænge sammen med de andre beskrivelser, vi arbejder med.

De specifikke krav til eleverne allerede på de tidlige klassetrin vil desuden blive gjort til en del af projekt 'Folkeskolen år 2000' (F-2000).

Ud over kravene til nyuddannede lærere vil Undervisningsministeriet også formulere specifikke krav til de lærere, der er uddannet, og som ikke har arbejdet med IT på seminariet. Ministeriet vil tilbyde kurser gennem Sektornettet, fortæller nyhedsbrevet.

- Det er jo tveægget, lyder den umiddelbare kommentar fra formanden for pædagogisk udvalg i DLF, Jørgen Stampe.

- På den ene side er det godt, at der kommer nogle retningslinjer på området, så vi kan bevare en fælles folkeskole i Danmark, for forskellene er enorme fra kommune til kommune. På den anden side så sætter man i øjeblikket så mange ting op, at vi risikerer, at folkeskolens brede formål går tabt - simpelthen ud fra den gamle læresætning om, at hvad der bliver målt, bliver gjort, siger han.

Formanden for Lærerstuderendes Landskreds, Henrik Hallinger, synes, det er fint, at man yderligere vil præcisere, hvordan IT skal integreres i uddannelsen.

- Men det kræver nogle ressourcer. Man må jo tilbyde de studerende nogle kurser, og så er vi tilbage ved det store problem ved den nye læreruddannelse - der er masser af kurser, men ikke tid nok i uddannelsen til at tage dem. Og der er stadig kæmpe forskelle fra seminarium til seminarium på, hvor mange maskiner man har til rådighed, og der er forskel på, hvor meget IT integreres i de øvrige fag, selvom det er blevet meget bedre, siger Henrik Hallinger, der er spændt på at se, hvordan man vil måle de studerendes IT-kompetence.

Handlingsplanen om informations- og kommunikationsteknologi findes ikke på Undervisningsministeriets hjemmeside. Papirversion er på 32 sider. Den koster 30 kroner. Ministeriets nyhedsbrev kan læses på Internet-adressen www.uvm.dk

Powered by Labrador CMS