Debat

Jævn og munter skolesnak

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Når hel- og halvgamle skolelærere på jævn og munter vis samtaler om, hvad de gerne ville kunne foretage sig sammen med børnene i en skolestue, så kan det ende med god skolevirksomhed.

Den jævne og muntre skolelærersamtale er sjælden.

Ofte erstattes det muntre af ironi og satiriske stikflammers brok over Kommunernes Landsforenings og DLF's preussermanerer og den slags nedslåenheder. Munterheden lader sig ikke slå ud, men finder med et skævt grin sine originale og fantasifulde handlemuligheder.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Ofte spoleres det jævne af hovmodigt behov for at føle sig bedre. Det er jævnere at føle sig god nok, at turde tro på sine erfaringer og turde lytte til andres. Det er jævnere at være sin egen lommepædagogikfilosof end at sluge DLH-pædagogernes (Danmarks Lærerhøjskole) teoridannelser råt.

I Folkeskolens tillæg 10. september om skolens fysiske rammer beskrives resultatet af nogle Sejs-læreres jævne og muntre snak om, hvad skolemøbler burde kunne. Og nabovirksomheden i Svejbæk (SIS international A/S) var modig nok til at gå med i et forsøgsprojekt, der vender op og ned på 400 års skolemøbeltænkning.

For at få et stort mulighedsfyldt, frit gulvareal blev der konstrueret væghængte elevpulte, som også hænger der, hvor den store tavle engang hang. Eleverne arbejder altså en del af tiden i deres privatceller med ryggen til verden. Fra den position kan alle lynhurtigt vende sig om og danne en perfekt samtalerundkreds. Ikke engang læreren har sit kateder at gemme sig bag - det fylder for meget. Værkstedsvognene kan hurtigt rulles frem. Sådan en fleksibel skolestue kan meget - meget nemmere.

Undertegnede er i artiklen citeret for, at det er en pædagogisk fordel, at læreren her kan luske rundt og ånde eleverne i nakken. Det er vist ikke den største fordel ved møbelprojektet. Jeg må have sagt det i sammenhæng med, at sådan nogle hel- og halvgamle lærere godt tør vedgå det vitterlige element af tvang i skoleloven. Den jævne og muntre lærer skrotter ikke fortiden, når hun revolutionerer nutiden.

De unge lærere? Jamen de skal da slåørerne ud og blande sig, hvis de gamles skolesnak i en lykkelig stund bliver jævn og munter.

Jens Erik Holm

Sejs

lærer, men i øjeblikket produktkoordinator hos SIS international A/S