Eftermiddag

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eftermiddagen i Arden Kommune har overskriften 'Fælles start', og bag ordene gemmer sig et ønske om at få hele det kommunale skolevæsen i gang med kvalitetsudvikling.

Arden har for nylig fået ny forvaltningschef for skoleområdet, og da politikerne i børne- og kulturudvalget også er blevet skiftet ud, er man startet forfra på kvalitetsdebatten. Målet er at leve op til det ottepunktsprogram, som regeringen, Kommunernes Landsforening og Danmarks Lærerforening har aftalt.

Hovedstyrelsesmedlem Anders Bondo Christensen har i sin tid som DLF-kredsformand i Sønderjylland beskæftiget sig intenst med kvalitetsudvikling. Som hovedstyrelsesmedlem tager han rundt til møder om samme emne i hele landet.

- Vi har verdens bedste folkeskole, men vi er alt for dårlige til at bevise det. Her er vi enige med Kommunernes Landsforening i, at der skal tages fat, siger han. Jeg ser ligesom nogle af jer en fare i, at vi ender med nogle meget firkantede faglige mål. Det skal I forhindre. Det er et spændende projekt, I er i gang med, men godt begyndt er kun halvt fuldendt.

Han tager udgangspunkt i sine egne oplevelser:

Skoleinspektøren, der for at vise det umulige i situationen har nedskrevet alle de krav, som en lærer skal leve op til. Sønnen, der først kunne læse i tredje klasse, og som ville være tabt for skolen, hvis han var blevet underlagt de mest målrettede læse- og stavekrav. Naboen, der som 40-årig er blevet invalidepensionist efter at have arbejdet som slagteriarbejder.

Rart job

- Kampen om folkeskolen står mellem Finansministeriets og Undervisningsministeriets syn på uddannelse. Finansministeriet står for det nedslidende akkordræs. Det, der presser eleverne ud i skoletræthed. Hvis vi mener, at dannelse har en værdi i sig selv, så skal vi ind og sætte dagsordenen, siger han.

Oplægget har forsamlingens sympati, og der er ikke mange spørgsmål. Heller ikke, da Anders Bondo Christensen kommer ind på, hvordan man har det som lærer.

- Det er kun rart at være lærer, hvis man oplever, at børnene lærer noget, og hvis man oplever, at man leverer god undervisning. Hvis det er det, man vil gå efter, skal lærergerningen have en højere status. Som det er i dag, oplever vi et enormt omstillingspres med mange modsatrettede krav. Det er et helvede.

Efter at have gennemgået hvad en udviklingsplan for en skole skal indeholde, slutter han af med følgende salut.

- Det er politikerne, der har ansvaret for, at I får succes med jeres projekt. Hvis ikke de bakker op om de enkelte skolers udviklingsplaner, og hvis ikke de sørger for, at der er ro til at gennemføre dem, så lykkes det ikke. Sørg for at stille et projekt op, som I er enige om.

Klokken er seks. Det er tid til aftensmaden, der består af ris og kød i karrysovs og fløderand med frisk frugt.