Rektor Olsen fylder 60

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tom Ploug overtog posten som rektor i 1990 efter to år som prorektor. Han har været rektor i en periode, hvor Danmarks Lærerhøjskole, (DLH), har stået over for store udfordringer, mest markant med indførelsen af fristyreordningen fra 1992, hvor institutionen fik en ministerudpeget bestyrelse. Det har samtidig været en periode med vækst og omstilling, som til fulde har krævet hans evner som leder, og han har givet sin store andel i, at den nye undersøgelse blandt DLH's brugere gav en særdeles positiv vurdering.

Tom Ploug trives i modvind, også helt bogstaveligt, når han som skipper står ud med sin sejlbåd. Mange planer for DLH er udtænkt med kursen stukket ud for en tur påØresund, fortæller hans nærmeste medarbejdere. Tom Ploug nægter hårdnakket at anvende en computer, til gengæld har han en usædvanlig hukommelse. Som en af hans gode venner har udtrykt det: Tom husker og husker og husker - både sine venner og sine pligter i forhold til lederjobbet på DLH.

Tom Ploug er uddannet som lærer fra Emdrupborg Seminarium i 1961, og han arbejdede i en årrække på Københavns Kommunes forsøgsskole. I 1968 blev han cand.pæd.psych., og året efter blev han ansat på Lærerhøjskolen. I sin forskning har han beskæftiget sig med børns motivation, med skoleudvikling og med principper for planlægning og evaluering af lærernes efter- og videreuddannelse. Han har været medlem af både Socialforskningsrådet og Det Humanistiske Forskningsråd. I fem år var han formand for et udvalg, der så på uddannelsesforskning nedsat af Det Samfundsvidenskabelige og Det Humanistiske Forskningsråd. Fra 1985-90 var han medlem af Unesco's videnskabelige komite.

Tom Ploug har tilsyneladende vanskeligt ved at blive træt og er bestandig i færd med at undersøge nye muligheder og perspektiver for skolen og Lærerhøjskolen.

Powered by Labrador CMS