Den integrerende baggrund

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det pædagogiske redskab, som på dansk kaldes 'Den integrerende baggrund', er beskrevet i en bog af samme navn af cand.psych. og udviklingskonsulent Daniela Cecchin. Bogen har inspireret tre børnehaveklasser, to børnehaver og et fritidshjem i Allerød Kommune til et lignende arbejde. Også her udstyrer de børnene med en kuffert, som danner udgangspunkt for et tættere samarbejde mellem skoler og institutioner. Projektet, der blev præsenteret på konferencen af børnehaveklasseleder Kirsten Due fra Ravnsholtskolen og lederen af børnehaven Overdrevet, Anne Merete Storm Engsø, er beskrevet i rapporten 'Vi kan mere end I tror! - Erfaringer fra et projektforløb inspireret af Den integrerende baggrund, udgivet af Allerød Kommune 1997'.

De børn, vi har nu, er forskellige fra dem, der var børn for fem-seks år siden. De manøvrerer computere og mobiltelefoner med behændighed, mens de på det psykologiske plan er meget svagere