Debat

Lektor Harrits metode

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skulle en og anden lærer, foranlediget af lektor Ole Harrits hårde ord om lærernes smøleri med at synliggøre kvaliteter i folkeskolen, have haft sine vanskeligheder med overhovedet at fåøje på denne mere end sjældne vare, kunne man passende tage ved lære af lektorens ikke helt logiske, men i kvalitetssøgningen overordentlig anvendelige følgeslutning, som den demonstreres i Folkeskolen nummer 36. Og lidt sjusk med logikken i selskab med det øvrige pædagogiske nonsens omkring verdens bedste og mest virkelighedsfjerne folkeskolelov skulle vel ikke syne af meget. Så det går vel an. Altså i en lidt afkortet gengivelse: Vor væsentligste lære af de internationale sammenligninger er ikke en viden om børns læsefærdighed, men derimod en viden om vor egen manglende evne til at fåøje på resultaterne af vort eget arbejde. Eller med andre ord: Når en fiasko er åbenbart påviselig, omfortolker vi blot miseren til en succes, som vi bare først lige skal fåøje på. Denne metode må sørme kunne bruges, når vi skal i lag med 'Folkeskolen år 2000'. Med den metode kan vi faktisk få kvaliteterne til at vælte ud af selv den goldeste jordbund. Vi skal blot først lige lære at bide hovedet af den værste skam og uden blusel, men med så megen mere overbevisning gøre kvalitet til noget, der altid forefindes, og som man blot skal besidde en særlig gave for at kunne skue og dertil et særligt mod for at kunne udråbe.

Vagn Madsen

Brønderslev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler