Debat
0   183

Den endelige løsning

Hvordan forbedrer vi kommunens økonomi? Hvordan kan vi bedst få finansieret de ældres pensionsordninger? Hvordan undgår handelsskoler, tekniske skoler og gymnasier de værste virkninger af de små ungdomsårgange?

Artiklen fortsætter under banneret

Vi nedlægger 10. årgang!

Økonomiministeriets regnedrenge jubler i skøn forening med kommunerne, lederne af de faglige skoler og enkelte topfolk inden for folkeskolen.

Men Kennet siger, at han har noget mere, han skal have lært, Carsten mener, han kan blive et bedre menneske, og Anette synes godt, hun vil være lidt mere sikker på sig selv. Hvordan fører man et økonomisk bevis for, at det er en god samfundsinvestering at tage de unge på ordet og tillade dem at udvikle sig i forskelligt tempo.

Vi, der arbejder med denne gruppe af unge, ved, at de hver for sig har gode grunde til at afslutte deres skolegang med det 10. skoleår. Vi kan se fjollede pubertetsdrenge forvandle sig til målrettede unge, der ønsker at samle 8. og 9. klasses mangler op. Ligesom vi oplever de meget dygtige elever opnå den personlige sikkerhed, som nu gør dem særdeles velegnede til at starte et gymnasieforløb.

Alle disse unge og deres forældre har modtaget en solid og grundig orientering om mulighederne efter 9. skoleår. De unge har været i uddannelsespraktik og til infomøder på diverse skoler, og efter nøje overvejelse ønsker 70 procent at fortsætte i 10. klasse.

Alligevel tillader topfolkene sig at møde frem med 'den elendige løsning'. Ingen af os kan hamle op med de ledere, hvis tænkning alene har baggrund i økonomi. Vi taler simpelthen forskellige sprog.

Kirsten Gade

Selde Skole


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet

LÆS OGSÅ