0   69

Ministerie-modernisering

Undervisningsministeriet fik i sidste uge en ny organisationsstruktur, der skal skabe større sammenhæng mellem uddannelserne. De administrative barrierer skal nedbrydes, og indholdet i uddannelserne og driften af institutionerne skal adskilles.

I stedet for et stort departement med fem afdelinger, der hver har ansvaret for et institutionsområde, er der nu et lille departement og tre styrelser: Uddannelsesstyrelsen, Institutionsstyrelsen og SU-styrelsen.

Artiklen fortsætter under banneret

Styrelserne skal tage sig af de forvaltningsmæssige, uddannelsespolitiske og lovforberedende opgaver, mens departementet skal rådgive ministeren.

Departementschef Henrik Nepper-Christensen og de tre styrelseschefer Ivan Sørensen, Berrit Hansen og Jesper Jarmbæk udgør den splinternye koncernledelse, der skal udstikke retningslinjerne for styrelsernes arbejde.

Chefen for Uddannelsesstyrelsen, Ivan Sørensen, var tidligere direktør for ministeriets folkeskoleafdeling. Uddannelsesstyrelsen skal tage sig af det indholdsmæssige i uddannelserne. Det vil sige udforme lovgivning om uddannelsernes indhold, udvikle den pædagogiske del, sætte uddannelsesmål og føre tilsyn med de respektive uddannelsesområder.

Uddannelsesstyrelsen er inddelt i områderne: grundskolen, gymnasiale uddannelser, erhvervsfaglige uddannelser, videregående uddannelser, folkeoplysning og voksenuddannelse.

Chefen for den nye Institutionsstyrelse, Berrit Hansen, er også en gammel kending i Undervisningsministeriet. Hun var tidligere direktør i økonomiafdelingen, og hendes opgave er fortsat at holde styr påøkonomien.

Der er to søjler i Institutionsstyrelsen. Den ene har ansvaret for bevillingslove og økonomistyring, den anden blandt andet for institutionsforvaltning og institutionspolitik.

Departementschef Henrik Nepper-Christensen tror ikke, at det bliver et problem for institutionerne, at de nu skal henvende sig to steder i stedet for et, afhængig af om de har spørgsmål til indhold eller drift.

'Vores opgave bliver selvfølgelig at sørge for netværk og koordination, så problemerne bliver så få som mulige', siger han. 'Vi tror dog på, at institutionerne hurtigt vil opleve et markant løft i servicen fra ministeriet, så de erkender, at fordelene er klart i overvægt.'ab


Kommentarer

Man skal være registreret bruger for at skrive kommentarer på folkeskolen.dk. Som registreret bruger får du også mulighed for at tilmelde dig nyhedsbreve m.m.

OPRET PROFIL
{{ comment.author.name }} {{ '(' + comment.author.jobTitle + ')' }}
{{ comment.likeCount }}

{{ comment.title }}

Gem Annuler
Gemmer, vent venligst...
Klag
Kommentaren er slettet