Ny finanslov

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Regeringens finanslovsforslag er på gaden. Det mange bind tykke værk indeholder dog ikke store ændringer inden for folkeskoleområdet.

En af de nye poster bliver det nye Evalueringsinstitut, som blev beskrevet i forrige nummer af Folkeskolen. Evalueringsinstituttet, der skal dække hele uddannelsessystemet, får 15 millioner kroner i 1999. I de følgende år frem til år 2002 får instituttet hvert år 43 millioner kroner at evaluere for.

Frem til år 2005 vil folkeskolen opleve en vækst i elevtallet på 20 procent. Det bliver dyrt for både skoler og kommuner. 'Danmark har noget større omkostninger per elev end de fleste andre lande. Der er derfor gode muligheder for at få mere for pengene', står der i finanslovsforslaget. Lærernes arbejdstid skal anvendes mere effektivt, og de skal undervise flere elever. Det kan blandt andet ske ved en forøgelse af klassekvotienten.

'Dette er de sædvanlige signaler fra arbejdsgiverne, men det er ikke så nemt, som det umiddelbart lyder', siger Lars Blom Salmonsen, der er økonom i Danmarks Lærerforening. 'For eksempel er det i de tyndt befolkede områder, at vi har de små klassekvotienter. Det er ikke der, de ekstra elever kommer.'