Debat

Forsker Larsen fusker

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 34 lykkedes det Steen Larsen at begå to tilfælde af groft citatfusk i et indlæg på blot 90 ord. Først hævder Steen Larsen, at jeg bliver ved med at gentage, at man kan lære børn at læse ved at undervise dem i stavning, skønt jeg slet ikke har nævnt stavning i mit indlæg i Folkeskolen nummer 33, men tværtimod argumenterede for lydering (det vil sige lydmetoden/Ole Bole-metoden).

Derefter plukker Steen Larsen fra tre forskellige steder i mit indlæg og sammenstiller dem i et citat, som får det til at lyde, som om jeg har hævdet, at han var ansvarlig for metodeskiftet i 1960'erne fra Ole Bole-metode til helhedsmetode. Jeg skrev ordret: 'Det er blandt andet læseforskere som Erik Håkonsson og Steen Larsen fra Danmarks Lærerhøjskole, der stadig rider på den holistiske ideologibølge, som har ansvaret for Danmarks fortsatte læsenød.' Metodeskiftet blev nævnt langt senere i mit indlæg og i en helt anden forbindelse.

Nu er det ikke første gang, at Larsen i mangel af saglige argumenter benytter sig af groft citatfusk. Det gjorde han også i Folkeskolen nummer 17/1997, hvor han i et citat fjernede tre ord og derefter angreb mig for noget, jeg hverken havde skrevet eller ment.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Larsen kalder mig i øvrigt 'læsenød' og 'hundehoved' og undgår helt at gå ind i en saglig debat. Man kunne fristes til at tro, at Larsen stadig kun tænker på . . . og bajere. Da Steen Larsen for nogle år siden i et foredrag hævdede, at læseproblemer ikke har noget med synsproblemer at gøre, argumenterede han med, at 'man da kunne lære at læse med røven, om det skulle være'. Dengang tænkte jeg også, at Larsen måske var beruset.

Engang i 1996 kom Larsen for en sjælden gangs skyld ud af sine tåger med en korrekt påstand, nemlig da han i 'Bagsmækken' i Folkeskolen skrev, at stavning ikke har noget med læsning at gøre. Blot var det synd for Larsen, at der var tale om en meget gammel nyhed, som han kunne have læst om i lærervejledningen til Ole Bole fra 1927!

Jeg vil ikke bebrejde Larsen, at han fejler - det er jo menneskeligt. Men det er forstemmende, når en forsker fusker.

John Brogård

Brønshøj

Powered by Labrador CMS