Debat

Lederne er intet uden lærerne

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

'Man skal ikke lede efter den indbyggede logik i Skolelederforeningens politik lige nu - den findes nemlig ikke!' (Mogens Opstrup - fra min private talerstol).

Det bedste og mest konstruktive udspil, som vedkommer skolelederne i Danmark, er DLF's hovedstyrelses udspil med en model for en lederlandskreds.

Jeg vil fremhæve to væsentlige områder:

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- på det økonomiske område lægges der op til samlet kontingentopkrævning af DLF centralt. Hvis vi fra skolelederside ønsker det, kan der arbejdes henimod en samlet ens kontingentstørrelse for alle landets skoleledere.

- vedrørende fremtidige forhandlinger og kompetence citerer jeg fra forslaget: 'En lokal samarbejdsaftale fastlægger nærmere på grundlag af bindende centrale retningslinier det formelle samarbejde mellem kredsen og lederne, herunder fastlæggelse af forhandlingsmandater, gennemførelse af forhandlinger mv.'

Hvis man har et ærligt ønske om at medvirke til en fremtidig stærk organisation for skolelederne i Danmark og samtidig sikre folkeskolen som landets mest spændende arbejdsplads, så er banen kridtet op med lederlandskredsen.

De sidste hurdler - for at hovedparten af skolelederne i Danmark kan samles i en fælles stærk faglig og pædagogisk organisation - kan overvindes:

1. 'Det økonomiske problem' klares på DLF's kongres om en måneds tid!

2. 'Det forhandlingsmæssige problem' kan afklares i allernærmeste fremtid ved konstruktivt samarbejde mellem ledelsen i lederlandskredsen og DLF.

3. 'Det lokale kredsmedlemskabsproblem' løses ved at udnytte og sætte fokus på de mange fordele og så tackle de få ulemper, når de dukker op.

Naiv og optimistisk? ja, det kan da godt være, og det er jeg, indtil blot ét enkelt argument - for at skoleledere og skolelærere ikke skal finde en løsning sammen i DLF-regi - dukker op.

Jeg har et par gange på det seneste set Skolelederforeningen stille spørgsmålene: 'Er du skolelærer eller skoleleder?' og 'Har du brug for en lærerforening eller en lederforening?'

Jeg er helt enig med Jens Færk, når han i Folkeskolen nummer 33 giver udtryk for, at den politik, Skolelederforeningen for tiden praktiserer, er dybt ulykkelig. Et godt eksempel er ovennævnte spørgsmål. Der er på ingen måde tale om et 'enten eller', men et 'både og' med forskellige arbejdsopgaver, kompetencer, ansvar og så videre og med et fælles mål: en spændende folkeskole!

Uden lærerne og DLF er vi ingenting - og omvendt. Derfor skal vi finde en løsning i samme regi.

Mogens Opstrup

skoleinspektør i Vemb og kongresdelegeret i Fraktion 3