Den lange march

Skoledirektør sætter gang i bevægelse, der henvender sig til det pædagogiske fodfolk

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Se her! siger Chresten Sloth Christensen, mens han fisker et plastikchartek frem fra bunkerne på skrivebordet. Chartekket bugner af bøger og pjecer om skoler og skoleforhold.

- De tror, de kan forandre verden ved at sprøjte pjecer ud, alle de bureaukrater i Kommunernes Landsforening og Undervisningsministeriet, og så kalder de det endda kvalitetsudvikling! Men jeg giver ikke fem flade øre for deres papirtigere. Udvikling kan ikke dikteres ovenfra; udviklingen starter først, når de, der arbejder med pædagogikken til daglig, begynder at reflektere over deres pædagogiske praksis og deres drømme.

Og refleksion er netop formålet med den alternative konference, som skoledirektør Chresten Sloth Christensen og en gruppe pædagoger og lærere fra Skagen er ved at stable på benene: Den skal etablere et rum, hvor pædagogikkens praktikere får mulighed for og lejlighed til at formulere sig.

Chresten Sloth Christensen siger:

- Med den alternative konference vil vi sætte en visionær og positiv dagsorden for den pædagogiske debat i Danmark. Vi vil sætte fokus på det dygtige pædagogiske arbejde, der laves rundt omkring i landet. Hvad er det, de er stolte af, praktikerne? Hvad er det, der beskæftiger dem her og nu?

Konferencens første etape

Konferencen er tænkt som en stafet. Første etape afvikles i Skagen i begyndelsen af oktober. Temaet er den sociale dimension i pædagogikken, og en lang række pædagoger og lærere fra Skagen vil med workshopper og essays give deres bud på, hvilken rolle det sociale spiller i pædagogikken. Derudover vil der være foredrag og oplæg af en lang række forskere.

Det er planen, at konferencen, som arrangeres af Skagen Kommune og de lokale afdelinger af Danmarks Lærerforening, BUPL, Forbundet for Pædagoger og Klubfolk, og Pædagogmedhjælper Forbundet, på sin sidste dag giver stafetten videre til en ny kommune længere nede i landet. Denne kommune skal med en ny konference give sit bud på temaet 'Den sociale dimension i pædagogikken'. Dermed får praktikerne i denne kommune lejlighed til at formulere sig og til at vise deres arbejde frem for kolleger fra hele landet. Derudover får de en anledning til at invitere de forskere og foredragsholdere, de gerne vil høre.

Chresten Sloth Christensen håber, at konferencen på denne måde vil få en mere varig indflydelse på den lokale pædagogik:

- Konferencer er normalt som et engangsknald: Man bliver inspireret af et godt oplæg og oplever en kort vækkelse, men efter et stykke tid er det hele glemt. Sådan vil vi ikke have det. Derfor bygger vi vores konference på det pædagogiske arbejde, der laves i de kommuner, som tager udfordringen op. Kun ved at praktikerne selv formulerer sig og forholder sig kritisk og kreativt til deres praksis, kan pædagogikken udvikles.

Landstinget er endemålet

Med stop i en tre-fire kommuner bevæger konferencen sig i løbet af et par år gennem landet fra Skagen til hovedstaden, hvor det er tanken, at den afsluttes med et fællesmøde i Landstingssalen. På mødet her vil Per Schultz Jørgensen, som følger konferencen rundt i landet, forsøge at samle temaerne op og formulere nogle forskningsbaserede udviklingsprojekter, som praktikere og forskere kan arbejde sammen om. Endvidere samles det vigtigste fra de enkelte konferencer i en rapport, som sendes til alle deltagerne.

Ideen med at slutte i Landstingssalen og at samle erfaringerne i rapporter, som sendes til alle deltagere, er lånt fra K. Helveg Petersen, fortæller Chresten Sloth Christensen:

- Den gamle Helveg havde på et tidspunkt en forening, som han kaldte Selskab til Samfundsdebat, og som arbejdede på den måde. Selskabet havde meget stor indflydelse på den politiske debat i samtiden. Det håber vi også at få.

Efter mødet i Landstingssalen starter konferencen forfra i Skagen, hvorfra den igen arbejder sig ned gennem landet med et nyt pædagogisk tema. Som det ser ud i øjeblikket, bliver temaet forden næste stafet dannelse.

Århus tager over

For nylig har Århus Kommune sagt ja til at overtage stafetten fra Skagen. Århus' Skolevæsen har nedsat en styringsgruppe, som deltager i konferencen i Skagen. I løbet af vinteren opsummerer skagboerne, århusianerne og de forskellige netværksgrupper, som nedsættes på konferencen i Skagen, i fællesskab forløbet, og herefter begynder Århus Kommune den konkrete planlægning af anden etape.

Jens Vibe Michelsen, der er pædagogisk chef i Århus kommunale Skolevæsen, har store forventninger til stafetten og til konferencens tema, den sociale dimension. Ligesom Chresten Sloth Christensen tolker han temaet meget bredt:

- I skoleverdenen har den sociale dimension en bestemt form. Vores skole bygger på, at der er stor respekt mellem voksne og børn, men samtidig skal de voksne være - og agere som - en naturlig autoritet for børnene. Jeg glæder mig meget til, at vi på konferencen får brudt termer som for eksempel 'den sociale dimension' ned, så de kan relateres til 1den pædagogiske praksis. Også inden for skoleverdenen taler mange om, at vi har verdens bedste folkeskolelov, men at vi ikke kan leve op til den i praksis. Jeg er ikke sikker på, at det er rigtigt. Når praktikerne får lejlighed til at studere deres egen praksis og sætte ord på den, skal det nok lykkes for os at få praksis og vision til at mødes, siger Jens Vibe Michelsen.

Mikkel Hvid er freelancejournalist