De fem funktioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Støttecentret:

Funktionslæreren står for den daglige drift, herunder skemalægning. Hun har desuden været med til at udvikle et læseprojekt for 2. og 3. klasse, så eleverne lærer at læse sammen med børn på deres eget niveau.

Specialklasser:

Funktionslæreren arrangerer blandt andet møder med psykologer, læsepædagoger, ergoterapeuter og andet personale fra Pædagogisk Psykologisk Rådgivning. Desuden har han været med til at udvikle en ny specialklasse, hvor lærerne tager udgangspunkt i det, eleverne kan, for eksempel at arbejde kreativt eller omgås dyr.

Informationsteknologi:

Funktionslæreren sørger for den daglige drift og for at holde edb-parken ved lige. Desuden står hun for indkøb og skal således få så meget ud af budgettet som muligt.

Indskoling:

Funktionslæreren står blandt andet for kontakten til daginstitutioner, koordinerer samarbejdet med skolefritidsordningen, danner børnehaveklasser og afholder informationsmøder for nye forældre. I år skal hun desuden lave en plan for pædagogernes rolle i børnehaveklasserne sammen med børnehaveklasselederne.

Diverse:

Stillingen har ikke fået en titel endnu, men funktionslæreren tager sig af alt det, som har et socialt og pædagogisk indhold uden at være undervisning, for eksempel kontakten til elevråd, skolepatruljer og SSP-samarbejdet (socialforvaltning, skole og politi).