Debat

Præmieret katederunddragelse

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Amdi Christiansen, kredsstyrelsesmedlem fra Holstebroegnens lærerkreds og Jan Trojaborg, formand for Københavns Lærerforening, går i sidste nummer før sommerferien i rette med undertegnede i spørgsmålet om præmieret katederunddragelse.

Førstnævnte erklærer sig grundlæggende enig med mig, men mener, at jeg hetzer mod kolleger med særfunktioner. Dertil er at sige, atdet, jeg har polemiseret imod, er ikke katederunddragere, men katederunddragelse, i særdeleshed præmieringen af samme. Alle lærere vil gerne lidt væk fra klasseværelset en gang imellem, og deri ser jeg intet moralsk forkasteligt. Det er vel en menneskeret at få et pusterum, og i det omfang kurset er udbytterigt, er der jo oven i købet tale om at forene det nyttige med det behagelige.

Hvad jeg derimod ikke fatter, er, hvorfor funktioner, folk i forvejen står på nakken af hinanden for at komme ind i (konsulent, bibliotekar, specialundervisning med videre), skal præmieres; hvorimod centrale funktioner, som folk forsøger at smyge sig uden om (de umulige klasser, de svære fag), i vid udstrækning kan overlades til uerfarne lærere på begyndelsesløn uden tillæg. Hvad tænker den arbejdsgiver dog på? Og for så vidt angår dét med hetzen, forekommer det mig, at det er den forjagede normalklasselærer på fuld tid, der kostes rundt i manegen. Hvis Amdi Christiansen registrerer en stigende bitterhed blandt menige lærere, er det måske udtryk for, at mange efterhånden er ved at have fået nok og nu begynder at tage til genmæle, så det kan høres.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Jan Trojaborg mener, at (citat:) 'arbejdet med eleverne er det centrale i skolens liv'. Alligevel anser han det for naturligt at præmiere alle andre opgaver end netop arbejdet med eleverne, idet sådanne opgaver er (citat:) 'gavnlige for kollektivet' - i modsætning til arbejdet med eleverne, forstås. Trojaborg vil slet ikke anerkende begrebet (citat:) 'katederunddragelse, som vist ikke skal opfattes som noget positivt, selv om jeg egentlig troede, at katedre hørte fortiden til'.

Der står katedre i mindst 95 procent af folkeskolens klasselokaler. Men hvor skulle Jan Trojaborg også vide det fra? Han kommer der jo ikke. I lighed med hovedstyrelsesflertallet trænger han desperat til efteruddannelse i skolens hverdag. De taler ikke længere samme sprog som lærerne. Et år i et almindeligt fuldtidsskema ville opkvalificere dem ganske gevaldigt.

Tillad mig i øvrigt på given foranledning at gøre opmærksom på, at jeg ikke er ophavsmand til udtrykket 'katederunddragelse'. Jeg ved med sikkerhed, at udtrykket var gængs på Gladsaxeegnen allerede midt i 70'erne.

Niels Christian Sauer

Karlebo

Powered by Labrador CMS