Debat

Befriende kvalificeret

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den nye undervisningsminister er befriende kvalificeret. Direkte konfronteret med Folkeskolens emotionelle frygt for 'regnedrengene' insisterer hun på en intellektuel holdning: der skal kunne diskuteres både økonomi og de bløde værdier (Folkeskolen nummer 26/27).

Netop fordi undervisningsministeren er både-og-kvalificeret, er der begrundet håb om, at der kan udvikles seriøse beskrivelsesmetoder og videnskabelig teoridannelse omkring folkeskoleforhold, så det er spændende at se, om rapporten 'Kvalitet i uddannelsessystemet' (juni 1998) afspejler den ny både-og-holdning. Rapporten giver begrundet håb om, at folkeskoledebatten kan løftes ud af emotionel mudderkastning.

1) Der informeres om, at regeringen har besluttet at oprette et eller flere evalueringscentre for folkeskolen og ungdomsuddannelserne.

2) Rapporten er nået et skridt videre siden sidste års rapport om Danmark som foregangsland: tiltroen til de psykologiske og kommunale 'læseprøver' (dem med den indbyggede anti-matematiske talbehandling) er helt væk. For et år siden blev de taget seriøst, nu omtales de overhovedet ikke! Men der mangler en klar melding om det fremtidige OECD-projekt. Er det psykologernes koncept, der skal afprøves, eller er det danskfaget, der skal undersøges?

3) De principielle (og etiske) problemer omkring en evaluering opridses også, idet det pointeres, at en troværdig evaluering forudsætter, at evalueringen foretages af uafhængige parter, og at resultaterne er offentligt tilgængelige. Sidste punkt er en landvinding for demokratiet, idet de såkaldte 'læseprøver' hverken er uafhængige eller er offentligt tilgængelige. Det ser således ud til, at evalueringsmetoderne omkring folkeskolen skal opfylde både-og-kriterier: de skal være seriøse, og samtidig skal de underkastes den demokratiske etik, der gælder for den øvrige del af offentlig forvaltning.

Der er derfor brug for, at debatten i Folkeskolen ikke blot benytter sig af ord, men også matematiske formler, diagrammer og tabeller. Det er lærerprofessionen, der er i besiddelse af de nødvendige kvalifikationer til udvikling af evalueringsmetoder. Debatsiderne kan bruges til offentligt at markere, at der er brug for et opgør med forlorne 'evalueringsmetoder'. Hvis redaktøren skulle støde ind i nogle smalsporede og afstumpede 'regnedrenge', så er vi nogle kvinder, der med stor glæde vrider halsen om på kalkunske haner!

Birgitte Borgen Marcussen

Gentofte

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler