Anmærkning til anmeldelse

I Folkeskolen nummer 22 blev forestillinger fra årets børneteaterfestival kommenteret af 'freelanceskribent' Louise Skøt, hvor hun med store armsving kaster ris og roser til højre og venstre. Min skepsis i forhold til anmelderens kompetence går ikke på de subjektive betragtninger om, hvorvidt det ene teaterstykke er mere underholdende end det andet. Derimod reagerer jeg, når Louise Skøt i en eksamenstid forsøger sig som censor på områder, hvor hun åbenlyst mangler både faglig indsigt og kunstnerisk forståelse. Derfor vil jeg gerne her knytte et par kommentarer til dukkeforestillingen 'Fyrtøjet' ud fra den oplevelse, jeg har af forestillingen:

Forestillingen er opbygget over det klassiske eventyr 'Fyrtøjet' på en meget dygtig måde. Dukkeføringen er levende, og replikkerne er ladet med en intensitet, der giver den kække soldat en fin og følsom personlighed, som børn og voksne med fantasi gribes af. Humor, spænding og en flot lydside med blandt andet soloviolin gør stykket til en kunstnerisk oplevelse for både børn og voksne. Forestillingen kan varmt anbefales til styrkelse af folkeskolens æstetiske dimension og vil være en fin oplevelse for eleverne.

Per Nordby Jensen

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget