Debat

Tosprogede elevers indsats

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I Folkeskolen nummer 24 skriver 'Charivari' om et udklip fra sin opslagstavle. For mig at se har skribenten næppe læst og forstået den sammenhæng, han piller sit udklip ud af. Først det faktiske: En af de mange myter i visse dele af befolkningen og til dels i den danske folkeskole er, at vore tosprogede elever er dovne og negative over for skolens danskundervisning, og at dette er medvirkende til, at relativt færre tosprogede elever opnår meget gode danskkundskaber. En anden myte er, at vore tosprogede elever er anderledes end dansksprogede elever - at de ikke bare er forskellige, man altså anderledes.

På disse to myter kan der spindes - og spindes - mange særdeles uhensigtsmæssige pædagogiske konsekvenser.

I den omtalte rapport fra Danmarks Pædagogiske Institut (DPI) dokumenteres det, at tosprogede elever generelt yder en stor arbejdsindsats og har en positiv holdning til faget dansk - den er mindst lige så god som deres dansksprogede klassekammeraters.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

I forbindelse med den pågældende DPI-rapport fandt jeg det derfor ulejligheden værd at gøre opmærksom på disse 'frapperende opdagelser', som der altså skæmtes med i Folkeskolens randbemærkning: Hvad der gælder med hensyn til arbejdsindsats og generel holdning til faget, gælder for alle elever - naturligvis også de tosprogede. Enkelt at forstå- for de fleste af os! Men ret så nødvendigt at dokumentere og understrege.

Jørgen Christian Nielsen

Danmarks Pædagogiske Institut