Debat

Pædagogiske illusionsnumre

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hjerneforskeren Matti Bergstrøm nåede lige før sommerferien at anbefale mig at råde bod på min manglende indsigt i hans videnskabelige hjernespind ved at læse hans bog om neuropædagogik, der påviser, at barnehjernen overhovedet ikke mere, som barnehjerner ellers hidtil har kunnet, kan udvikles i en skole præget af orden og regler, men derimod i en skole præget af uorden, kaotiske tilfældigheder og, må man tro, behersket af så lidt systematisk faglig undervisning som muligt.

Ved en sådan læsning skulle et og andet da gerne gå op for mig. Men ak. Just i samme nummer af Folkeskolen docerer den amerikanske psykolog Jerome Bruner sit sæt af fikse ideer, der går ud på, at jeg usalige slet ikke kan lære noget som helst ved at læse i Bergstrøms bog. Skal erkendelsens lys dæmre for mig, er jeg nødt til selv at blive hjerneforsker, og så skal jeg vist til at have fart på. Ingen kan nemlig lære noget uden selv at deltage i udvikling af viden. Sært egentlig at verden stadig består.

Lidt deprimerende må dette være for Bergstrøm, der jo ellers gerne ville belære mig uvidende bæst med sin bog. Men det lader sig altså ikke gøre ifølge vismanden fra hinsides Atlanten. At læse i en bog eller lytte til et foredrag er jo så tilpas passive beskæftigelser, at der herved ikke formidles viden, stadig ifølge Bruner. Og når han belyser sine ideer med fortællingen om Jesus, der uddrev vekselererne fra templet, må det erindres, at den konventionelle viden: Jesus uddrev vekselererne, er den eneste relevante besked at give eleverne. Hvad vekselererne ellers foretog sig og hvorfor, og hvordan de gik klædt, er selvfølgelig så tilpas afsporende, at det viser kvalitetsløsheden i Bruners pædagogiske illusionsnummer.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Vagn Madsen

Brønderslev

Powered by Labrador CMS