Debat

Løn for kærlighed

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tak til Jan Trojaborg for svaret på mit læserbrev. Vi er enige. Vi lærere har et ofte meget vanskeligt arbejde, og vi føler tit et tyngende ansvar. Men hvis vi begynder at diskutere, hvis ansvar der er størst, vil problemerne melde sig. De eksempler, som Trojaborg giver, overbeviser ikke mig om, at det netop er ansvarets størrelse, som belønnes. På uklar måde blandes kvalifikation, arbejdets sværhedsgrad og størrelse samt ansvar sammen. Der er selvfølgelig fidus i at få godkendt, at en funktion har et stort ansvar, for så kan der komme mere i lønningsposen, men stadigvæk er spørgsmålet, hvordan netop ansvarsdelen udmåles. Kunne man tænke sig, at en lærer blot efter anvisning og beskrivelse udførte det omtalte arbejde og fik løn efter sværhedsgrad, tidsforbrug med mere, og en anden påtog sig ansvaret og fik 'ansvarslønnen'? Det er kendt, at visse arbejder uden for skoleverdenen kan medføre smudstillæg, faretillæg og lignende. Kan der her tales om et 'ansvarstillæg'? Indholdet af ord som had, troskab, ansvar og kærlighed er svært at måle, men ikke svært at tale om. Kærlighed til børn er også vigtigt i skoleverdenen, så hvorfor ikke bruge det som parameter i lønudmålingen?

Søren Hansen

Herlev

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Ved en beklagelig fejl bragte vi kun halvdelen af læserbrevet i nummer 14 og bringer det nu i dets fulde længde.

Redaktionen