Debat

Mål og visioner i medarbejderindflydelsen

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I den pædagogiske debat argumenterer vi for, at det er vigtigt at opstille mål og visioner for arbejdet. Det gør vi primært, fordi vi hermed får prioriteret skolens arbejde via systematiske handleplaner, får klarhed over, hvad vi selv og andre forventer af folkeskolen, og dermed medvirker til at forbedre det psykiske arbejdsmiljø for lærerne.

Mål og visioner er med til at anvise en retning for, hvilken vej man vil gå. I 'Alice i Eventyrland' spørger Alice en kat om vej.

- Det afhænger en hel del af, hvor du vil hen, svarer katten.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

- Det er ligegyldigt, sagde Alice.

- Så kan det jo være ligegyldigt, hvilken vej du går, sagde katten derpå.

- Bare jeg kommer et sted hen, fortsatte Alice.

-Åh, det gør du sikkert, sagde katten, bare du går tilstrækkeligt langt!

Til trods for disse gode betragtninger så foregår en stor del af medarbejderindflydelsesarbejdet ude på skolerne (hvad enten vi taler om samarbejdsudvalgsarbejdet, arbejdsmiljøarbejdet eller medindflydelsesarbejdet) uden overordnede diskussioner om, hvor vi vil hen og hvorfor.

Medarbejderindflydelse handler ofte om at finde ud af, hvad der er strategisk og praktisk muligt inden for rammerne af de nuværende økonomiske ressourcer. De færreste, der arbejder med medarbejderindflydelse såvel på ledelsessiden som på medarbejdersiden, har muligheder for at hæve sig op over det daglige arbejde, skue fremad og få nye ideer.

Det må der laves om på. De redskaber/værktøjer og lignende, der bringes på banen i folkeskolen med henblik på kvalitetsudvikling, kan for størstedelens vedkommende lige så vel anvendes på personalepolitikken og medarbejderindflydelsen samt arbejdsmiljøarbejdet. Der kan også på disse vigtige områder af skolens liv oplines visioner, opstilles mål og udarbejdes handle- og evalueringsplaner - nøjagtig ligesom på alle andre felter. Vi skal bare gøre det.

Alt for ofte drives medarbejderindflydelsesarbejdet efter devisen: 'Vi løser opgaverne, som de kommer'. Det betyder, at på dette område har man opgivet at styre udviklingen, men lader sig i stedet lede af medarbejdernes kritik og bekymringer - man reagerer nemlig først, når nogen gør vrøvl. Det kan næppe kaldes synlig ledelse.

Egentlig burde det være sådan, at ugeskemaet for ledelsen og for medarbejderrepræsentanterne i medindflydelsesarbejdet kun er fyldt 80 procent med opgaver. Der skal nemlig være tid til faglige diskussioner og erfaringsudveksling. Derfor må tid til medindflydelsesarbejdet prioriteres højt både ved overenskomstforhandlingerne og lokalt på skolerne.

Og så må vi professionelle til at arbejde mere professionelt. Vi må arbejde så professionelt også med medarbejderindflydelse (inklusive arbejdsmiljø) og personalepolitik, at vi også på dette område med rimelig god samvittighed kan kalde os professionelle. Det gør man blandt andet ved at arbejde systematisk med målsætning og evaluering.

Henrik Billehøj

medlem af

DLF's hovedstyrelse

Powered by Labrador CMS