Debat

Nypopulistisk hjernespind

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu en hjerneforsker søger at tilkæmpe sig et frikvarterspusterum på folkeskolens gebet med en populistisk erklæring om skolen, der sætter elevernes udvikling i stå. 'Nutidens skole giver ikke eleverne lov til at udvikle sig'. En flot, provokerende bemærkning, der måske kan bane ham vejen som foredragsholder i danske skolekredse.

Fra sit utilnærmelige, hjernevidenskabelige ståsted træder finnen Matti Bergstrøm, refereret i Folkeskolen nummer 22, ned til folket og angriber skolen, der 'leverer informationer i strengt saglige rammer'. Altså igen en uppercut til den ondskabsfuldhedens boglighed og faglighed, der med sin udviklingshæmmende dominans formentlig har givet ham selv mulighed for at blive hjerneforsker.

For i hans enøjede hjernespind kan det tidstypisk ikke overlades barnet selv at finde frem til tilværelsens kaoselementer, der påstås at udvikle dets ikke-lineære hjernevirksomhed.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Nej, selve den frelsende uorden, uforudsigelighed og regelløshed skal af skolen tilrettelægges og serveres for barnet i en kunstig atmosfære af aboglig ufaglighed. Her er tale om en videnskab på afveje, fordi den vil tvinge virkeligheden ind i dens rammer på samme måde, som det er lykkedes socialdemokratismen at kvæste virkeligheden ved at spærre folkeskolen inde i en ensgørende, middelmådighedsstræbende lighedsideologi.

Vagn Madsen

Brønderslev