Debat

Det særlige ansvar

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Formanden for Københavns Lærerforening, Jan Trojaborg, går ind for løntillæg til de lærere, der 'påtager sig et særligt ansvar' (Folkeskolen nummer 21).

Han finder det derfor passende, at 'skoleudviklingsmedarbejdere' i København får 1.362 kroner og 75 øre i månedligt tillæg, mens 'ansvarlige funktionslærere' ved specialcentrene efter hans vurdering kun har for præcis 908 kroner og 33 øre 'særligt ansvar' om måneden. Det er dog 630 kroner og 33 øre mere end klasselærerne, hvis 'særlige ansvar' af uransagelige grunde takseres til lige præcis 278 kroner om måneden. Almindelige lærere, der ikke har fået raget sig særfunktioner eller kurser til, har åbenbart ikke noget 'særligt ansvar' overhovedet. Får man ikke del i den præmierede katederunddragelse, må man nøjes med grundlønnen og fuldt (eller måske ligefrem stigende?) katedertimetal.

Men der er lys forude. Jan Trojaborg siger, at 'opgaven bliver at beskrive så mange særlige ansvarsområder, at det vil kunne tilgodese alle medlemmer på et eller andet tidspunkt'.

Vær med i samtalen

Klik her for at indsende dit indlæg til folkeskolen.dk - medsend gerne et portrætfoto, som kan bringes sammen med indlægget

Læs folkeskolen.dk's debatregler

Hermed en hjælpende hånd: 'Særligt ansvar' for at tumle 6.b i musiktimerne, 'særligt ansvar' for alfabetindlæringen i 1.a, 'særligt ansvar' for at hindre Ahmed og Alexander i at rive hovederne af hinanden i gymnastiktimerne og så videre. Kort sagt: 'Særligt ansvar' til alle lærere i skolens omtumlede dagligdag. Mulighederne er uendelige, og det er bare med at komme først til fadet.

Og når så hele denne ressourcekrævende selvpromovering efter års ævl og kævl er lykkeligt tilendebragt, og vi alle har fået tilgodeset vores 'særlige ansvar', kan vi så spørge Jan Trojaborg, hvad i alverden hele hurlumhejet skulle til for?

Så kan vi måske endelig få ro til at koncentrere os om det, der er og bliver enhver lærers 'særlige ansvar' par excellence: Arbejdet med eleverne?

Niels Christian Sauer

Karlebo