Ministeriet får ny struktur

Den nye struktur tager udgangspunkt i brugeren, også kaldet eleven

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Undervisningsministeriets organisatoriske struktur bliver nu moderniseret, godt et år efter Henrik Nepper-Christensens tiltrædelse som departementschef og få uger efter Margrethe Vestagers udnævnelse til minister.

I stedet for et stort departement med fem afdelinger bliver der fra 1. september et lille departement og tre styrelser: Uddannelsesstyrelsen, der tager sig af det indholdsmæssige i uddannelsessystemet, Institutionsstyrelsen, der har ansvaret for det bygningsmæssige og økonomiske, samt SU-styrelsen.

Folkeskolen, folkeoplysningen, gymnasierne, erhvervsuddannelserne og de videregående uddannelser har stadig hver sin afdeling med hver sin direktør, nu altså bare i en søjle, der hedder Uddannelsesstyrelsen.

Undervisningsminister Margrethe Vestager godkendte i sidste uge den nye struktur, der - ifølge en pressemeddelelse fra ministeriet - vil give ministeren større muligheder for at tegne overordnede politiske linier i stedet for at skulle tage stilling til de mange enkeltsager.

- Den nuværende struktur er ikke hensigtsmæssig, fordi de enkelte afdelinger for ensidigt kommer til at fokusere på deres 'egne' uddannelser, folkeskolen, gymnasierne og så videre. Kvaliteten kan kun løftes, hvis vi ser alle uddannelserne i en sammenhæng.

Der skal nyansættes to styrelseschefer, som sammen med den nuværende chef for SU-styrelsen og departementschefen kommer til at udgøre en såkaldt koncernledelse.

Indsættelsen af en styrelseschef, der kan risikere at blive et filter mellem direktørerne for de forskellige afdelinger og ministeren, bekymrer ikke Ivan Sørensen, direktør for folkeskoleafdelingen.

- Den form for faglig erfaring og kompetence, som jeg og de øvrige direktører repræsenterer, vil man fortsat have helt frem til ministeren. Ellers bliver rådgivningen for generel, siger Ivan Sørensen.

Undervisningsministeriet blev sidst moderniseret for 24 år siden. Den igangværende modernisering er da også helt i tidens ånd: Det er et forsøg på at gøre organisationen mere brugervenlig, siger Ivan Sørensen.

- Før var ministeriet indrettet ud fra sektorerne, nu tager vi udgangspunkt i eleverne.

Ivan Sørensen påpeger, at det især er overgangene mellem de forskellige uddannelser, der volder de unge problemer. Også derfor er det hensigtsmæssigt at bryde gamle barrierer mellem afdelingerne i Undervisningsministeriet ned.

- I dag er uddannelse mere vigtig end nogen sinde. Vi har ikke råd til, at nogen falder ned mellem to stole, slet ikke nu, hvor årgangene er små, siger Ivan Sørensen.