Banebrydere på vej med IT-undervisning

Undervisningsministeriet har givet ti millioner kroner til to forsøg, der skal sætte skub i skolens brug af IT. Målet er at skabe kreative materialer med udgangspunkt i danske undervisningstraditioner

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Skærmen flyder med ikoner af burgere, softice og pomfritter. Det virtuelle univers er en burgerbar i et amerikansk butikscenter. På drævende amerikansk bestiller stemmen fra computerens højttaler masser af fastfood, som skal føres med musen over på en virtuel bakke.

Stedet er 'The Mall', som er arbejdstitlen på et nyt IT-undervisningsprogram (informationsteknologi) til engelsk i 6.-7. klasse. Programmet er i dag på 'dummy-stadiet' og et resultat af et helt nyt samarbejde blandt producenter af undervisningsmaterialer til folkeskolen.

Forlaget Alinea, DR's TV-Åben og multimedieproducenten Orfeus er gået sammen i et projekt, der sidste år var den ene af to vindere i en licitation fra Undervisningsministeriet om banebrydende undervisningsmidler på IT-området.

Efter godt et halvt års samarbejde mellem de tre parter er projektet ved at tage form. Det bryder afgørende med traditionel engelskundervisning på flere fronter, fortæller projektredaktør Peter Østergaard Sørensen, TV-Åben.

- Vi har villet tage seriøst afsæt i den medievirkelighed, som børnene kender fra tv-serier, computerspil og Internettet. Vi vil bruge dette univers til at sammenkæde det, der foregår i skolen, med for eksempel deres tv-kiggeri i fritiden, uden at vi gør deres fritid til lektielæsning.

- Det skulle gerne være sådan, at eleverne tænker: 'Fedt, vi skal i The Mall i dag', siger han.

Projektets pædagogiske konsulent, Birte Hasner, understreger, at materialet bygger på de læseplaner, som gælder for faget engelsk.

- Men vi tager højde for, at børnene i dag lærer en masse engelsk uden for skolen, fra tv, video og computere. At starte i 4. klasse med at lære dem tallene fra et til ti ville være lidt af en joke i dag. Deres tilegnelse af engelsk fortsætter op gennem årene, og de er meget interesserede i at kunne bruge engelsk, også i fritiden. Den motivation må vi udnytte, siger hun.

Unge forbrugere

Rent teknologisk er 'The Mall' en nyskabelse, fordi det bygger på en integreret løsning mellem en cd-rom, tv, Internettet, radio og skriftligt undervisningsmateriale.

Cd-rom'en lukker børnene ind i The Mall, hvor der er burgerbar, kiosk, spillehal, biograf, butikker og et bibliotek. Eleverne kan købe ind, chatte (snakke sammen via nettet), gå i biografen og se et afsnit af en tv-serie, som de måske kender fra fritidens tv-kiggeri.

Programmet henvender sig også til eleverne som unge forbrugere. Forbrug af mærkevarer er et stort element i unges identitetsskabelse i dag, mener Peter Østergaard Sørensen. De unge viser, hvem de er, ved at vælge blandt de varer, som hører ungdomskulturen til. Så det får de også lov til på skærmen.

Alter Ego

Peter Østergaard Sørensen understreger, at mange af ideerne til 'The Mall' i dag kun er på forsøgsstadiet og ikke nødvendigvis bliver realiseret.

Men det ligger fast, at programmet skal adskille sig fra amerikanske edutainement-programmer, der belønner, når eleven har svaret rigtigt 20 gange.

I 'The Mall' skal børnene arbejde i projekter og skabe materialer selv. Opgaven kan være at lave et nyt slogan til en butik i butikscenteret eller en fjernsynsreklame om et bestemt produkt.

En af planerne går ud på at udstyre hver enkelt elev med et alter ego på computeren. Det er en skikkelse, som eleverne selv får lov at forme og give identitet. De kan vælge at være en sportsfanatiker, techno-tilhænger, skateboard-løber og så videre.

- Får man sin egen skikkelse, bliver man ofte friere i udtrykket. Man tør mere, end hvis man bare er sig selv. Det er samme effekt, som man bruger i rollespil. Det arbejder vi på at udnytte i IT-materialet, siger Peter Østergaard Sørensen.

Programmet skal testes på 20 skoler i efteråret og gennem en afgørende sluttest i foråret 1999.

Digital pædagogik

Mens 'The Mall' er begyndt med undervisningsmaterialet, er SkoleMedi@, som var den anden vinder af licitationen, begyndt med lærerne.

Forudsætningen for at bruge IT-programmer optimalt i skolen er nemlig, at lærerne har været med til at udvikle en pædagogisk ramme omkring dem. Det mener Christian Wang, leder af SkoleMedi@ og udviklingschef på Mikro Værkstedet A/S.

SkoleMedi@ er et produktionsselskab, der er stiftet og ejet af Geografforlaget, Dansklærerforeningens Forlag og Mikro Værkstedet A/S som en konsekvens af Undervisningsministeriets licitation (se boks).

SkoleMedi@ har haft lærere fra i alt ni skoler i henholdsvis Odense, Herning og Farum på et tredageskursus, hvor brugerne har bidraget med ideer til en digital pædagogik.

- Det er vigtigt for os at inddrage skolerne med det samme. Brugerne skal ikke nøjes med at tage stilling til materialet, når løbet er kørt, siger Christian Wang.

Målet er at få lærere til at gøre op med den gammeldags opfattelse af, hvad computere og teknik kan bruges til.

- Alle undersøgelser viser nemlig, at eleverne lærer bedst ved selv at lave om på stoffet og eksperimentere. På pc'en kan man beskære billeder, lave lydfiler, ændre på tekster. Det er bogens problem og computerens fordel, forklarer han.

Den fordel vil SkoleMedi@ udnytte i et tværfagligt IT-program til natur/teknik og dansk på 3.-4. klassetrin. Programmet sender børnene ud af skolen og på opdagelse i deres eget lokalsamfund. Her skal de optage billeder og lyd og lave multimedieprodukter, der eventuelt kan vises for andre skoler via nettet.

Hovedemnerne er Huse, Transport, Oaser og Under jorden.

En cd-rom, bøger og Internettet er IT-rammen i materialet. Det nedbryder den traditionelle klasseundervisning og er en blanding af projekt- og værkstedsundervisning.

Næste produkt hedder 'Rejsen' og er bygget op efter sammen koncept. Det henvender sig til 5.-8. klasse.

- Begge undervisningsmaterialer er et opgør med de lineære undervisningsmetoder, for deres tid er forbi. De nye materialer bliver vores bud på en IT-pædagogik. Der er for få IT-programmer på markedet, der lever op til de ændrede måder at arbejde og tænke på, som folkeskoleloven lægger op til, siger Christian Wang.

Han fremhæver, at et af formålene med Undervisningsministeriets licitationer at nedbryde skrankerne mellem de traditionelle udbydere af undervisningsmaterialer.

- En af mine hovedopgaver består i øjeblikket i at få de 'gamle' lærebogsforfattere til at tænke i IT-baner, siger han.

SkoleMedi@ har hjemmeside: http://www.skolemedia.dk

Her findes også Undervisningsministeriets projektbeskrivelse.

Helle Baagø er freelancejournalist

Fem forsøg med IT

Der er for få danske undervisningsmidler på markedet, der lever op til folkeskoleloven. Og der er for mange lærere, der ikke er i stand til at integrere IT i den daglige undervisning. Det er Undervisningsministeriets begrundelse for at give offentligt tilskud til produktion af IT-undervisningsmaterialer. Projektet afvikles over fire et halvt år frem til år 2001. Det omfatter i alt fem forsøg, som hver får et tilskud på fem millioner kroner. Udvælgelsen foregår gennem en licitation. Formålet er også at 'skabe baggrund for ændrede organisationsformer i undervisningsmiddelbranchen', hedder det i projektmaterialet.